kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-04-27 - Karta och terr�ng

Det �r 10 grader varmt ute trots att det �r mulet. P� v�ra breddgrader �r det att betrakta som sommarv�rme. Det k�nns v�ldigt avl�gset att det f�r bara tv� veckor sedan kom ett sn�ov�der som gjorde att A k�rde fast med Smarten hemma p� v�r egen g�rd.

Smarten, v�r pyttelilla citypendlarbil, st�r parkerad utanf�r garaged�rren eftersom A:s vulgostora X5:a st�r i garaget och min Taurus vid motorv�rmarstolpen. Vid en snabb blick kan man tro att g�rden �r plan men den sluttar i sj�lva verket mot garageporten. R�tt korkat eftersom det sommartid inneb�r att regnvatten samlas i en p�l utanf�r porten.

P� vintern n�r Smarten st�r ute byggs det upp en rej�l istr�skel runt och bakom bilen. Tr�skeln g�r det om�jligt att med tv� personers handkraft putta ut bilen p� gatan. Det provade vi n�r det var som kallast i vintras och Smartens besynnerliga hybridv�xell�da hade frusit s� att det inte gick att f� i backen. (Det �r f�r �vrigt h�pnadsv�ckande att en s�n ynka liten skorv kan bjuda s�dant rullmotst�nd, men det beror v�l delvis p� v�xell�dan och delvis p� den gedigna krockburen.) Lyckligtvis kom en granne l�ngre bort p� gatan till v�r hj�lp, och p� tre personer baxade vi med n�d och n�ppe ut bilen fr�n g�rden.

Addera istr�skeln med tre decimeter sn� en tidig aprilmorgon, och fastk�rningen var ett faktum. Gunga var inte ett alternativ eftersom garageporten �r i v�gen. Bak�t gick det inte att komma ens efter noggrann skottning. Smartens bakhjul snurrade p� en kudde av l�ssn� ovanp� blank is. Inga hj�lpsamma grannar fanns i n�rheten.

A �r optimist och trodde att han skulle komma l�s med n�gra fjolliga sm�knep men jag som bott p� landet s�g ju att h�r kr�vdes rej�lare grejer. Jag gick f�r att h�mta kedjorna ur Taurusen trots A:s lama protester om att kedjor �r f�r b�nder och traktorer.

N�r jag kom tillbaka hade A b�rjat misstr�sta och fann sig tyst i att jag lade en kedja p� Smartens spinnande bakhjul. Det var l�nge sedan jag hade fram dem; Sierran fastnade ett par g�nger varje vinter eftersom den var s� l�tt bak, men Taurusen �r framhjulsdriven och har en stor V6-klump till motor som ger tyngd p� drivningen, s� den har jag aldrig beh�vt kedjor till. Fyra �r sen allts�. D�rf�r tog det mig n�n minut att bringa ordning i alla de r�da och gula och bl� plupparna och hakarna och f�stkedjorna.

N�r A lade i backen kl�ttrade Smarten omedelbart upp ur sitt h�l, s�ker p� foten som en stenget. Jag kopplade loss kedjan och vinkade av A som ju hade br�ttom till jobbet.

Men A klev ur bilen och stod obeslutsam p� g�rden. Han tittade p� kedjan som l�g i en stor trasslig h�g p� marken.

- Bekymra dig inte om den, jag packar ihop den. �k du, sa jag.
� Jamen... Vad ska jag s�ga p� jobbet? Jag �r ju f�r sen till ett ledningsm�te.., sa A.
- Du f�r v�l s�ga som det �r, att du k�rde fast hemma p� g�rden, sa jag med ett skratt.
� Jaha, och att min lilla stumpa fick komma och l�gga sn�kedjor p� Smarten �t mig?

Livet har blivit lite mer komplicerat f�r A sedan han l�rde k�nna mig.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck