kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-04-04 - �tandets �ldrar

N�r katterna var unga f�r sis�d�r 15 �r sedan drev mamma lanthandel och jag k�pte kattmat i halvgross: 4 brickor med 12 burkar � 800 gram, totalt 40 kilo i taget... Dessutom hade katterna fri tillg�ng till torrfoder som jag k�pte i 2-kilosp�sar. Jag hade ett helt k�kssk�p avsatt f�r lagret. Det gick s� l�ngt att jag b�rjade kalla husdjuren f�r kitekatter. Ni f�r gissa anledningen sj�lv.

P� den tiden var det bara bullar i s�s som g�llde. Bitar i gel� och f�rs var �ckligt.

Sen har katternas matvanor gradvis f�r�ndrats. N�r de kom n�nstans kring tio�rs�ldern var det slutgiltigt stopp f�r de stora 800-gramsburkarna. Kvaliteten f�rs�mras snabbt n�r burken �r �ppnad. Tv�-tre portioner kunde de �ta, resten fick jag ge till hunden. Torrfoder intresserade dem inte heller n�mnv�rt, och samma problem uppstod d�r: med stora f�rpackningar f�rs�mras kvaliteten snabbt.

L�ngt innan dess hade allts� 400-gramsburkar med bitar i s�s b�rjat torna upp sig i skafferiet. En dag b�rjade de sm� fyrfota skurkarna pl�tsligt slicka av s�sen och l�mna resten att torka, varvid de efter n�gon timme kunde visa mig de f�rtorkade bitarna och harmset fr�ga om jag f�rs�kte m�rda dem med o�tlig mat?

I den snabbt avklarade tredje fasen var kattmatsskafferiet fyllt av 400-gramsburkar med f�rs ist�llet och jag trodde att allt var frid och fr�jd... men det dr�jde f�rst�s inte l�nge innan de vanligaste m�rkena och smakerna inte l�ngre d�g och Den Stora "Prova-Ny-Kattmat"-karusellen startade. Under fas fyra provade vi oss igenom i princip alla fabrikat av burkmat p� butikshyllan. Utbudet hos den ordinarie kattmatsleverant�ren r�ckte inte l�nge f�r att ge tillr�cklig variation �t de sm� finsmakarna, s� jag b�rjade handla efter rullande schema: Coop, Ica, Hemk�p och �oB, kassvis, och sedan f�rdela ut en eller h�gst tv� 400-gramsburkar av varje m�rke och smak.

Jag har med �ren blivit en medveten konsument och vill ju helst k�pa svenskt och i milj�v�nliga f�rpackningar (det vill s�ga inte metallkonserv), men det �r katternas smak som styr och jag kan inte acceptera hur mycket spill som helst.

Sen uppstod samma fenomen som med 800-gramsburkarna. Katterna �t allt mindre portioner per m�l och h�gst 2-3 ur samma 400-gramsburk, resten fick jag ge till hunden.

Portionsp�sarna p� 100 gram gjorde sitt definitiva int�g i bassortimentet. P�sarna inneh�ller sm�bitar i s�s eller gel�, tillr�ckligt sm� f�r att katterna skulle �ta dem. En tid... S� sm�ningom fann jag mig st� och mosa �ven sm�bitarna med gaffel s� att marod�rerna inte bara skulle kunna �ta s�s. Det funkade s� d�r n�r det var jag som serverade, men s�mre f�r sambon som inte hade t�lamod att veva runt med gaffeln s� l�nge som kr�vdes... Dessutom visade det sig d� att exempelvis Friskies bullar �r s� h�rda att de n�ppeligen l�ter sig mosas. Vad sjutton har de i dem, cement?

P� �oB hittade jag 100-gramsdosor med pat� till �verkomligt pris och s�vitt jag f�rst�r �ven svensktillverkad (Sj�bog�rdens). Varvat med "handmosade" portionsp�sar, enstaka 400-gramsburkar med f�rs och sporadiska tonfisk- och k�ttf�rsorgier accepterade katterna matsedeln i n�stan tv� �r.

Sen d�g inte det heller.

Mina katter �r nu 15 och 16 �r och v�ger knappt 3 respektive 3,3 kilo. Den ena har klena njurar och den andra har besv�r med levern. Det finns absout inget hull att ta av s� om de inte �ter p� en hel dag blir jag orolig. Matstrejk i tv� dagar stressar mig.

En kattmatsr�dgivare som jag pratade med f�r m�nga �r sedan f�rklarade att katternas n�ringsupptag blir s�mre efter cirka 7-�rs�ldern. D�rf�r �r gamla katter ofta inte feta utan magra. �nda sedan dess har jag letat extra n�ringsrika senior-foder i specialaff�rer och hos veterin�rer. Det funkar s�d�r, katterna tr�ttnar lika snabbt p� den maten som p� andra sorter och utbudet �r begr�nsat.

Till saken h�r att katterna numera �r n�stan tandl�sa och allts� inte �r s�rskilt f�rtjusta i torrfoder l�ngre. Mer �n h�lften av all seniormat �r torrfoder.

Den ohemult dyra bra-f�r-njurarna-och-levern-dieten p� burk som jag k�pte hos veterin�ren ville de inte ha alls. Detta dilemma diskuterade jag med en specialmatsf�rs�ljare som jag tyckte hade en klok st�ndpunkt: "N�r man blir s� gammal, vad �r d� viktigast, att man �ter och njuter av maten, eller att man v�ljer mat som kanske kan f�rl�nga livet men som man inte �ter...?"

Det tror jag �r en rimlig fr�ga inte bara f�r gamla katter utan ocks� f�r gamla m�nniskor. Vad ska man ha de sista m�naderna eller �ren till om man inte kan eller f�r njuta av mat? Halvd�v, halvblind, halvinvalid - vilka gl�dje�mnen i vardagen �terst�r d�? Mat, v�rme och s�llskap, skulle jag gissa.

Andra som ocks� haft gamla, magra och extremkr�sna katter tipsade om sina s�tt att hantera det. Pappa fiskade g�dda och m�rt �t Charlie. Sv�rmor kokade torsk �t Smirre. Jag �verv�gde ett tag att b�rja koka kattmat sj�lv men heck, jag f�rm�r/orkar/vill ju inte ens laga mat �t mig sj�lv...? Att f�rs�ka g�ra om sig sj�lv till att bli matlagningsintresserad k�nns som ett r�tt stort livsprojekt. �ven om det s�kert skulle komma en del gott ur det... ;-)

Vid katternas senaste matstrejk funkade det under n�gra dagar att l�gga tyngden p� tonfisk-flingor. Sen snubbade de tonfisken ocks�... Tonfisk �r ju dessutom bantarmat s� det var i vilket fall ingen l�ngsiktig l�sning.

Nu f�rst�r jag pl�tsligt varf�r det finns yttepyttesm� konservburkar med "lyxmat" p� katthyllan. De heter saker som Casserole, Double Pleasure, Sauce Selection och Mousse Selection. Har ni kollat priserna? Shebas kycklingfil� f�r katter kostar 140 kronor kilot... Det v�grar jag betala. Men de d�r mousse- och pleasure-burkarna kostar "bara" 55 kronor kilot, s� dem har jag burit hem i fyra olika smaker vardera �t testpanelen.

�n s� l�nge har inte jycken f�tt smaka n�gon mousse alls, d�remot en liten rest halvtorkad pleasure, och jag f�rst�r ju att det bara �r en tidsfr�ga innan de fyra mousse-smakerna ocks� blir urtr�kiga ...

... och det var d� jag fick min id�!

*trallar*: "Jag ska moussa hela v�rlden lilla mamma..."

P� en krok intill micron h�nger nu en nyink�pt stavmixer speciellt och endast avsedd f�r kattmat. (Matchningsfantomen gl�der sig stillsamt �t att staven visade sig vara vit och bl� i samma nyanser som k�ket...)

F�rsta provk�rningen resulterade f�rst�s i att jag spr�tte kattmat i �gat p� mig sj�lv och p� k�ksf�nstret, s� nu har jag tillverkat ett enkelt st�nkskydd genom att g�ra h�l i locket till en tom sm�rbytta. Jag h�ller kattmaten direkt i matsk�len, l�gger p� sm�rlocket, stoppar ned mixern och en minut senare har kissarna mousse - n�ja, pur� d� - p� vilken kattmatssort som helst. Sen spolar jag enkelt av mixern under kranen.

Jag har en k�nsla av att den d�r hundringen jag betalade f�r mixern kommer att vara insparad ganska snabbt - och jag inbillar mig att katterna f�r l�ttare att ta upp n�ringen nu n�r maten �r puread.

Kattmatslagret upptar numera inte mer �n en del av en hylla i skafferiet, trots att d�r alltid finns minst ett tiotal smaker. Mousse-burkarna �r ny l�gstaniv�, de inneh�ller bara 85 gram och en s�n burk �r tillr�cklig f�r b�da tv�. Det blir till och med lite �ver till mellanm�l.

Jag har ingen uppfattning om hur mycket jag betalade per m�nad p� den tiden jag bar hem 40 kilo i taget och kissarna glupade i sig som sm�tigrar. Jag vet inte hur mycket jag betalar per m�nad nu heller. Men jag har en k�nsla av att det kan r�ra sig om ungef�r samma summor. Kilopriserna �r hysteriskt mycket h�gre, i snitt tre g�nger tror jag, men konsumtionen har sjunkit betydligt. Kattmatsfabrikanternas nya satsningar p� mindre f�rpackningar �r kanske b�de ett s�tt att m�ta kundernas efterfr�gan och att h�lla samma int�kt oavsett kattens �lder...?

Ur jyckens perspektiv �r de stora burkarna och portionsp�sarna att f�redra. Storburk f�r att d� blir det �ver till honom, och p�se f�r att de �r sv�ra att t�mma och allts� blir ett litet uppdrag �t honom. Jag l�mnar avsiktligt lite kvar, klipper upp l�ngsidan och l�ter honom st�da. D� har han kul en stund och jag slipper illaluktande sopor. Pat�dosorna �r ocks� roliga, de har ett folielock som man kan "l�gga p�" och nypa fast med drag�rat s� att han f�r jobba lite f�r att komma �t godiset d�rinne. De minsta metallburkarna v�gar jag inte ge honom; n�r man drar upp locket med en ring s� skapas en vass kant runt insidan av �ppningen och den tror jag att han kan sk�ra tungan p�.

R� k�ttf�rs �r prism�ssigt snart i samma spann som den mat katterna �ter i dag, �tminstone vid extrapris, men det �r deras absoluta favoritmat. R� k�ttf�rs spar jag som sporadisk festmat intill den dag den �r enda m�jligheten att f� dem att �ta. D� vet jag ocks� att det inte �r l�ngt kvar.

Men innan den dagen hoppas jag att jag hunnit k�ra slut p� m�nga mixerstavar. :-)

I morse meddelade jag yrvaket till A att han skulle komma ih�g att anv�nda "skv�ttfr�sen" n�r han gav katterna mat. Det uttrycket har potential att bli ett permanent inslag i v�r familjevokabul�r.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck