kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-02-07 - Sj�lvrannsakan

K och mams bor p� samma g�rd. Jag och K har olika uppfattningar om hur man l�mpligen sn�r�jer en fastighet. K �ger fastigheten tillsammans med sin sambo och jag har ingen talan, men det hindrar f�rst�s inte en storasyster (jag) fr�n att ha �sikter och komma med anvisningar om "hur saker b�r g�ras" och andra "goda r�d" vare sig lillasyster (K) vill ha dem eller inte.

Sist jag h�lsade p� mams hade sn�fr�gan n�tt alarmerande h�jder p� min skala, men K var inte hemma s� hon klarade sig helskinnad.

N�gra dagar senare ringde hon mig i ett helt annat �rende och d� yppade sig ett tillf�lle att ge henne ett rej�lt tjuvnyp om sn�n - vilket jag gjorde med klassiska och erk�nt verksamma ingredienser: skuldbel�ggning, m�strande tonfall och m�jligen ett eller annat f�rt�ckt hot. K blev sur och kr�nkt, av f�rklarliga sk�l.

Grejen var nu att jag ocks� var sur och ledsen. Omotiverat sur i relation till sakfr�gan, det vill s�ga sn�n, och extra omotiverat med tanke p� att det var jag som hade plockat po�ng p� K.

K�nslor �r bra p� det s�ttet, de s�ger till n�r n�got �r p� tok, och �r de omotiverat starka s� kan man ge sig sjutton p� att d�r finns ett par gravade hundar (fritt efter El Sayed).

F�r mig �terst�r i ett s�dant l�ge bara att b�rja gr�va. Innan den verkliga sakfr�gan �r utredd kommer jag �nd� inte att kunna g�ra n�got annat helhj�rtat och med den kvalitet som jag kr�ver av mig sj�lv.

I stormen t�nker jag b�st med verktyg: papper och penna eller tangentbord, s� att jag kan se och flytta runt delar och strukturera dem. Det sl�r mig just nu att det �r helt olikt mitt id�utvecklande som helst sker i varmvatten (i duschen eller diskbaljan) eller vid hundpromenader.

Nu ryckte jag i alla fall �t mig tangentbordet och knattrade frenetiskt ihop l�nga ordkedjor tills inga fler ord propsade p� att f� komma ut. Sen l�ste jag vad jag skrivit med pussell�ggar- och "struktur-�gon". Det visade sig finnas inte mindre �n fyra k�llor till mina k�nslor.

1. Mams har ett hyresf�rh�llande till K. Jag reagerar ibland p� saker i deras relation som jag skulle g�ra om det r�rde mig och jag var hyresg�st eller hyresv�rd �t n�gon. Ja, ni ser ju sj�lva... Jag n�jer mig med att konstatera och ta till mig faktum att jag inte �r mams eller K.

2. Jag f�rvarar en massa skrymmande grejer hos K och detta snikande �r mig en st�ndig k�lla till d�ligt samvete. "Jag ska ta itu med det d�r bara (infoga valfri undanflykt)." D�ligt samvete kan nog f� en att g�ra konstiga saker och k�nna irrationella k�nslor.

3. Sn�n vore i v�gen om jag skulle vilja komma �t mina grejer, men 1) det vill jag inte och 2) den dagen kan jag l�sa problemet sj�lv. Det �r ju inte s� att det utg�tt n�t f�rbud mot sn�r�jning och 3) *host* historiskt har det ju inte varit s�rskilt mycket aktivitet p� min "administrera grejer"-front.

4. Det figurerar en sl�pvagn i historien ocks�. K, mams och jag �ger den tillsammans. Just vid det aktuella tillf�llet var den insn�ad och jag blev sur �ver att den inte var tillg�nglig ifall jag skulle ha velat anv�nda den. Men 1) jag hade inte behov av den och 2) vi har aldrig best�mt vilka regler som g�ller s� jag kan knappast anf�ra n�gra principiella r�ttigheter ang�ende tillg�ngligheten.

Med facit i handen �r min irritation �ver sn�n obefogad. Den grundar sig p� mina gamla uppfattningar om hur jag skulle g�ra om det vore min fastighet och en massa l�sa "om" och "utifall". Jag har haft ont av det och jag har makten att g�ra n�got �t det. Case closed.

*viftar med vit flagg* F�rl�t, K!

(Men jag vill i alla fall att vi pratar ihop oss om regler f�r sl�pvagnen... F�r s�kerhets skull. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck