kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-02-01 - Jag s�g ett ljus

Det bl�ser kallt i min lilla stad p� vintern. Huttrande har jag hukat bakom halsduk och h�g kn�ppning, men de senaste veckorna har varit kallare �n vanligt. Min gosiga svarta halsduk ligger kvargl�md n�gonstans, f�rmodligen i en bygdeg�rd fyra mil v�sterut, och dragkedjan i min favoritjacka har �ppnat sig nerifr�n lika fort som jag dragit upp den. De fyra dekorationsknapparna h�ller visserligen ihop jackan men inte blir det vindt�tt.

Jag har inte k�pt n�n ny halsduk. Jag gillar min gamla och inbillar mig att den kanske snart kommer till r�tta. En ny m�ste ju k�nnas r�tt, och n�r ska jag hinna springa i aff�rer och g�ra s�dana genomt�nkta val?

Till jackan best�llde jag ett blixtl�s via postorder och v�ntade p� leverans. Sen n�r blixtl�set v�l kom hade jag inte ork och tid att spr�tta ur det gamla och sy i det nya. Eftersom det �r en vinterjacka �r det minst fyra lager att h�lla ordning p�: yttertyg, blixtl�s, fyllning och innertyg.

I g�r drog jag h�gl�st i min trasiga jacka och beklagade mig �ver min f�rsumlighet f�r min v�n skomakaren P. Han gjorde omedelbart en besiktning av problemet.

"Titta h�r, det �r bara l�paren som vidgat sig", sa P och gick bort till ett sortimentsk�p d�r han plockade fram en ny l�pare i r�tt f�rg och storlek. Med t�ngen kn�ckte han stoppet �verst p� kragen, drog ut den trasiga l�paren, satte dit den nya, provk�rde till bel�tenhet och kl�mde sedan fast ett nytt stopp. "Vars�god!".

Jag s�g f�rmodligen ut som ett r�djur i helljussken, fastfrusen med helt uppsp�rrade �gon.

Jag vet inte vad jag blev gladast f�r, om det var sj�lva omtanken, allt besv�r som han besparade mig eller glimten av proffset i aktion.

Det �r n�got speciellt med att se yrkesfolk jobba, vare sig det �r en skicklig bartender eller en f�rklippare. De exakta sm� r�relserna, det precisa resultatet och den synbara l�ttheten som jag vet �r kommen fr�n l�ng tr�ning. Jag kan titta l��nge.

Jag gillar inte att titta p� sport men f�rst�r pl�tsligt vad entusiasterna s�ker i gymnastik, simhopp, h�stdressyr eller f�r all del japanska teceremonier. Den perfekt balanserade r�relsen.

I g�r blev jag vittne till ett litet vardagsmirakel, p�minnelsen om allas v�r potential. Tack P! :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck