kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2008-01-22 - Generationernas teknik

Jag har nyss pratat med en sm�l�ndsk liten farbror. Igen. Det �r femte g�ngen p� tv� veckor. Han ska skicka mig en textsnutt och en bild.

F�rsta g�ngen fr�gade han om han kunde faxa texten och jag sa att jag har ingen fax. Det �r han fortfarande mycket bekymrad �ver, hur kan jag klara mig utan fax, det �r ju v�rldens b�sta verktyg? Han fr�gar varje g�ng han ringer om jag har skaffat fax nu och jag s�ger nej. (Jag har en gammal krullfax i sk�pet men den �r inte inkopplad och jag t�nker inte l�tsas om den.)

Farbrorn ville skicka ett gammalt 10x15-foto fr�n 1980-talet men jag �vertygade honom om att han skulle ta en ny bild, helst med en digitalkamera. Efter mycket dividerande kom vi fram till att "Flickerna" har en s�dan. Jag vet inte vilka flickor som avses men frun heter i alla fall "Tanten" s� det �r inte hon.

Eftersom jag vet hur det blir n�r folk tar kort (motivet �r en liten prick l�ngt bort vid horisonten) s� sa jag "st�ll in kameran p� stor bild!" s� att jag kan besk�ra den om det beh�vs.

Sedan f�reslog jag att han skulle mejla text och bild till mig, men det g�r inte f�r de har modem.

"L�gg bilden p� en cd-skiva med texten p� ett papper, och posta till mig" sa jag och trodde att problemet var l�st.

Nu ringde han allts� nyss och sa i triumferande ton: "Vi kan inte g�ra skivor men jag har lagt bilden p� diskett."

"Va? En s�n d�r liten fyrkantig?! Jag kan inte l�sa disketter!", sa jag. (Jag har inte haft diskettl�sare i datorn sedan 1999.)

Nu �r lilla farbrorn v���ldigt bekymrad �ver mig. "Ingen diskettl�sare HELLER? Men hur kan du klara dig utan det?"

S� nu ska han skicka hit en diskett och jag f�r v�l sparka ig�ng n�n urgammal h�rk f�r att flytta �ver bilden till usb-pinne eller sl� till p� en usb-floppy...

"Ska jag mejla korrekturet?", fr�gade jag.

"Nej, det g�r inte, f�r vi kan inte l�sa mejl, det sitter en j�ttefil i v�gen och blockerar allt", s�ger farbrorn. "Men det g�r ju inget f�r jag har ju fax."

"Eh. Jag postar en utskrift till dig..."

I smyg har jag v�ldigt roligt �t att HAN tycker att det �r JAG som har tekniska problem... :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck