kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-10-26 - Helrenovering p� g

Varning: F�ljande inneh�ller n�rdigt Mac-snack som �r orov�ckande likt reklam (nej, jag f�r inte spons av Apple, jag �r verkligen bara s� h�r n�rdig).

Jag har best�llt nya operativsystemet Leopard! V�ntar ot�ligt p� att det ska komma. Hur l�ng tid ska det beh�va taaaaa...?

Hittills har jag k�rt Panther 1.3.9 (f�r er som inte vet s� �r det versionen f�re den nu g�llande, Tiger, 10.4), vilket inneb�r att jag inte kunnat uppgradera min favvo-webbl�sare Safari sedan november 2006. Det inneb�r ocks� att grannen trackar mig f�r att min dator �r fr�n sten�ldern eftersom jag inte har widgets som v�derprognoser och stj�rnkartor, men det har faktiskt inte bekymrat mig n�mnv�rt hittills. Men en annan sak har bekymrat mig rej�lt. Nu b�rjar allt fler sajter ha modernt javagrejs som f�r Safari att st�nga direkt, och tvingar mig att starta ur�ldriga IE5 f�r att hj�lpligt kunna se sidan. S� kan man ju bara inte ha det! Nya Safari 3 l���ngtar jag efter.

Leopard har andra nya funktioner som jag ocks� �r v�ldigt nyfiken p�.

Time Machine �r ett s�kerhetskopieringssystem som jobbar helt i bakgrunden. Det g�r inte bara backup av alla �ndrade filer varje timme, det �r dessutom en versionshanterare, vilket inneb�r att man kan g� tillbaka i tiden och �terskapa en fil som den s�g ut ett angivet datum. Fantastiskt. Backup �r mitt st�ndigt d�liga samvete, jag veeet att jag borde men g�r det alldeles f�r s�llan eller inte alls. K�pa speciell programvara som g�r det automatiskt har inte heller blivit av. Versionshantering har jag insett nyttan av p� senare �r n�r filer studsar fram och tillbaka med �ndringar tills ingen vet vem som har den senaste giltiga versionen. Att backup och versionshantering nu finns inbyggt i systemet k�nns redan sj�lvklart. Klart man m�ste ha Time Machine. Jag l���ngtar efter Time Machine.

�verblick/Quicklook, ett v�ssat F�rhandsvisning som kan bl�ddra i PDF:er, bilder, filmer, textfiler och mer utan att �ppna dem k�nns ocks� alldeles n�dv�ndigt att ha. Jag �lskar F�rhandsvisning f�r att det �r s� snabbt. Nu fixar Quicklook �nnu fler filformat! Och jag tror (lite sv�rt att avg�ra av sk�rmdumparna) att det kanske visar inneh�llet i filerna som ikoner p� ljusbord. Det vore fantastiskt. Jag anv�nder ett ur�ldigt bildsorteringsprogram som tar en evighet att starta bara just f�r den funktionen, att det visar alla bildfiler i en mapp som sm� dior p� ett ljusbord. Det g�r det v�ldigt enkelt att sortera, m�rka om och s�ka bilder. Om Quicklook kan det s� blir jag alldeles till mig, men redan det faktum att jag kan bl�ddra i textfiler utan att starta Word r�cker l�ngt. Jag l����ngtar efter Quicklook.

Eller f�rresten, v�nta nu, ljusbordsfunktionen verkar inbyggd i nya Finder! �nnu b�ttre. Jag l���ngtar efter nya Finder. Ocks�.

Ja, s� d�r kan jag h�lla p� ett tag, men, kort sagt. N����r kommer mitt nya operativsystem?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck