kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-10-15 - Rensning i r�ran

F�rrf�rra helgen k�pte vi gardinst�ng till vardagsrummet. (�ntligen!!! tyckte A. Han har tjatat om gardiner i vardagsrummet i 1,5 �r nu.) Det blev en vanlig svart med snirkliga �ndploppar.

Sedan rotade jag i mitt mycket extensiva tyglager och kom fram med sex-sju t�nkbara �mnen. Jag trodde att mitt r�da tyg skulle g�ra sig bra mot A:s blommiga gamla chintzgardiner, men n�r tygerna v�l var draperade p� plats var det n�gra andra som f�ngade blicken. Jag fastnade f�r ett r�drutigt tyg med inslag av marin och beige (det skulle jag inte ha trott, jag hade n�got helt annat i huvudet n�r jag k�pte det) och A f�r ett ljusgult med akvarellaktiga rosor och r�nder. Mamma som sett testdraperingen p� bild via datorn f�rordade rosor. A tyckte att vi kunde ha b�da. K som sladdade in sent p� l�rdagskv�llen h�ll lite f�rv�nat med, jo, det skulle faktiskt kunna funka. Jag sydde v�der och omtag hela s�ndagen och nu har vi allts� hell�nga, rutigrosrandiga gardiner i vardagsrummet.

Jag �r n�jd, och A �r riktigt storn�jd. Till min f�rv�ning kn�t den udda kombinationen liksom ihop de andra prylarna i rummet.

Samma sak h�nde f�r �vrigt i k�ket, vilket jag beskrev n�r det begav sig. Otroligt vilken betydelse "r�tt" textil kan ha f�r k�nslan och hemtrevnaden i ett rum.

Dessutom blev det en ny vardagsrumsmatta. A som verkligen inte f�rst�r sitt eget b�sta provsniffade(!) p� den hemv�vda trasmattan under soffbordet (den som husdjuren �lskar) och h�ll p� att storkna. Den skulle ut, med detsamma! S� butiken som tillhandah�ll gardinst�ngerna fick �ven s�lja en matta. Jag hade visionen av en svart som jag sett p� bild, men v�l i butiken fick jag f�r mig att det nog var b�st med en gr�-och-beige med tanke p� allt djurh�r. Knappt hade mattan kommit p� plats under soffbordet f�rr�n jag ins�g att en beige matta �r v�ldigt... beige, liksom. Nu ligger den svarta d�r ist�llet och ja, djurh�ren syns tydligt men svart blev �nd� mer r�tt.

I helgen som gick �gnade jag l�rdagen �t att tv�tta husets alla mattor i K:s badkar. Hujedamig vad tung en stor, bl�t vardagsumsmatta �r! Bl�ta mattor p� tork m�ttade inomhusluften med en tung doft, n�stan od�r, av rens�pa.

Hela s�ndagen �gnade jag �t att st�da ett sk�p i kontoret. Det d�r sk�pet har varit s� fullt av spretande sladdar att det inte g�tt att st�nga d�rrarna, eller s� har man inte v�gat �ppna dem av r�dsla f�r vad som skulle v�lla ut. Det som skulle vara i sk�pet stod oftast p� skrivbordet eftersom sk�pet redan var fullt av annan br�te. Jag sorterade ut gamla disketter, cd-skivor, gamla uppladdningsbara batterier, udda datorsladdar och manualer till program som jag slutade anv�nda f�r flera �r sedan. Jag buntade ihop h�rvor av elledningar, drog om n�tverkskablar, stackade dosor... N�r jag var klar fanns det rentav ett halvt hyllplan ledigt! (Det l�r snart fyllas, men i alla fall.)

Jag har ett h�rn i vardagsrummet kvar att r�ja upp: det som �r �verbelamrat av v�rmeljus, servetter och ljuslyktor, glassk�lar, porslinsprylar, gamla LP-skivor, staplar av VHS, DVD och kassetter, fyra gitarrer och en Marshall-pelare. Bokhyllorna i kontoret beh�ver sorteras. D�refter ska jag bringa �nnu mer ordning i min pysselavdelning och ett h�rn i hobbyrummet, och d�rn�st v�ntar vinden. Vi har tv� TV-apparater, tre datorer och en massa annat som ska till �tervinningscentralen.

N�r det �r klart har jag �ntligen ordning i alla skrymslen och vr�r... och d� �r det v�l f�rmodligen dags att flytta och b�rja om igen.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck