kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-08-28 - P�rlpiller

F�r l�nge sedan k�pte jag ett par burkar p�rlor i olika storlekar och f�rgteman. Nu har jag tagit mig f�r att g�ra n�got av dem... :-)

A har nyfiket undrat vad det ska bli men jag har inte velat ber�tta f�r den h�ndelse att pysslet inte skulle bli klart.

Jag har tr�tt p�rlor en stund p� kv�llarna, som nedvarvning f�re l�ggdags.

De vita spetsrutorna �r busl�tta att g�ra. B�rja med 12 p�rlor och forma en ring. Tr� 9 p�rlor p� n�len och stick igenom p�rla nr 3 p� f�rsta ringen. Sen �r det bara att forts�tta s�: 9 p�rlor p� n�len och stick igenom p�rla nr 3 (r�knat fr�n den p�rla d�r tr�den sticker fram).

Jag anv�nde vanlig syn�l och sytr�d i b�rjan och det kan inte rekommenderas. Tr�den knutar sig och n�len �r f�r kort, man f�r plocka upp p�rlorna i tv� omg�ngar och d� kan det l�tt bli fel ("var det fyra eller fem p�rlor jag redan hade..?") Vilken skillnad det blev sedan med p�rltr�d (t�nk tunn tandtr�d) och l�ng n�l!

Enda anledningen till att jag k�pte "riktiga grejer" var att syn�lens �ga inte gick igenom de tunna glasr�ren som jag anv�nde till fransarna. F�rmodligen hade den rutiga spetsdelen tagit h�lften s� l�ng tid om jag haft r�tt n�l och tr�d fr�n b�rjan. Dessutom slipper man oroa sig f�r att sytr�den ska g� av och str�ssla sm�p�rlor p� golvet; p�rltr�den g�r inte att slita av med enbart fingrarna.

J�pp, fransarna gjorde jag sist. Inget knepigt med dem. Jag sm�g tr�den genom de vita rutn�tsp�rlorna, lastade p� fransp�rlorna, drog igenom n�len, hoppade �ver sista (nedersta) p�rlan som stopp och v�nde tillbaka samma v�g. Det enda man f�r t�nka p� �r att inte dra �t tr�den f�r h�rt, det ska vara lite glapp, annars st�r fransarna stelt snett ut ist�llet f�r att dingla... :-)

Den �r f�rresten klar nu, hela p�rlfransen, 72 centimeter l�ng. Jag har fortfarande inte ber�ttat f�r A vad den ska vara till. Men om fransen n�gonsin blir monterad p� tillt�nkt plats s� lovar jag att ni ska f� se hur det blev.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck