kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-07-11 - Kamerak�p del II med bonus

Halleluja, kamerak�pet �r avklarat!

Jag hade kunnat forts�tta vela mellan mina fem t�nkbara kandidater hur l�nge som helst. Risken att jag kunde bli helt utan var uppenbar. S� blev det n�mligen f�rra g�ngen ett kamerak�p �verv�gdes. Den h�r g�ngen kunde jag inte avst�. Jag har �taganden som kr�ver schysst bildkvalitet. Allts� var det till att pressa fram ett beslut.

Om jag skulle handla enbart utifr�n kvalitet och funktion, oberoende av pl�nboken, s� hade det blivit en Pentax K10 som i mitt tycke �vertr�ffar Nikon D80. Jag var rentav beredd att k�pa till ett dyrare objektiv som verkligen skulle g�ra kamerahuset full r�ttvisa.

Men, krasst, jag fotograferar inte l�ngre f�r att jag tycker att det �r roligt. Det fanns en tid n�r jag p� lediga kv�llar och helger sl�pade omkring ett trebensstativ och en ryggs�ck full med kameror, objektiv och filter. S� �r det inte l�ngre. Nu fotograferar jag f�r att jag beh�ver bilderna. Jag vill egentligen inte investera en sm�rre f�rm�genhet i ett system som s�llan kommer till anv�ndning, och jag vill inte sl�pa p� flera kilo utrustning. Sedan jag k�pte min n�tta lilla digitalkamera har systemkamerorna i princip bara legat i sin v�ska.

D�rf�r blev det en kompromiss, en Nikon D40x. Jag tror att den �r tillr�ckligt bra f�r mina behov. Den f�r bra betyg p� bildkvaliteten �ven med det medf�ljande objektivet (vilket allts� inte �r n�gon sj�lvklarhet). Jag har valt bort bildstabilisering, dammborttagning, stort objektivurval och sportprestanda p� autofokusen. Bildstabiliseringen? Tja, jag har ju kvar mitt gamla stativ om det kniper. Dammborttagning beh�vs inte om man inte byter objektiv, och jag hoppas att den medf�ljande normalzoomen r�cker f�r de situationer jag kan hamna i.

Jag testade kameran lite i helgen p� programautomatik, med och utan blixt, och bl�ddrade f�rvirrat runt i menyerna f�r att f�rs�ka r�kna ut hur man fotar i helt manuellt l�ge. Varken menyerna, ljusm�taren eller inst�llningarna �r som p� mina gamla kameror s� jag har en ink�rningsperiod. Bildkvaliteten k�nns i alla fall fullt tillr�cklig och det var inga som helst problem att f� �ver bilder till datorn, bara att jacka in kameran i usb-kontakten. Autofokusen �r kanske det jag kan komma att �ngra, den �r korrekt men inte s�rskilt snabb, s� r�rliga motiv kan bli sv�ra. Man anpassar sig ju ocks� efter f�ruts�ttningarna. Jag f�r v�l rya "men st� still d�!" till mina motiv. :-)

Bel�ten med att ha l�st mitt bildbehov p� bara halva budgeten har jag nu �ven best�llt en portabel scanner... (Pengar "�ver" �r ju redan s� gott som spenderade i alla fall, eller hur?) Iriscan levereras n�mligen med en programvara som lovar s� mycket att jag absolut inte kan tro att det �r sant, men om det �r sant s� �r scannern en praktisk pryl att ha i datorv�skan eller skrivbordsl�dan.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck