kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-06-17 - Ber�ttelsen

Ur den sv�llande h�gen av ol�sta tidningar och magasin v�ljer jag tidningen Vi:s juninummer och fastnar f�r en intervju med Sigrid Rausing, dotter till Tetrapak-miljard�ren Hans Rausing. Hon verkar vara en mycket sympatisk person. Artikeln handlar om att hon �r en av v�rldens mesta filantroper (det vill s�ga att hon bidrar med tid och pengar till v�lg�rande �ndam�l).

Mot slutet av intervjun kommer samtalet in p� depression, Sigrid har haft en, och hon g�r en av de b�sta beskrivningar som jag sett:

"Depressionen �r en plats av gr� toner och skuggor och ensamhet. En plats d�r id�n om framg�ng och nytta och mening inte finns, d�r gl�dje och sk�nhet inte finns."

Sigrid verkar ocks� ha en fast uppfattning om vad som kr�vs f�r att komma bort fr�n denna plats:

"N�r m�nniskan blir kliniskt deprimerad har hon tappat sin ber�ttelse, det finns bara ett stort svart tomrum inuti henne och ingen mening �ver huvud taget. Man m�ste ha en mening i livet och man m�ste ha sin ber�ttelse. Terapi fungerar genom att man formulerar sin historia till sig sj�lv och till terapeuten. Genom den processen startar l�kningen."

Jag har grunnat p� det d�r med ber�ttelsen sedan dess. Spontant och utan att jag riktigt kan f�rklara varf�r s� k�nns det r�tt, det hon s�ger. Jag har sj�lv ifr�gasatt (och f�rlorat) min ber�ttelse och min livsmening n�gra g�nger men inte aktivt och medvetet jobbat f�r att �terskapa dem. Det borde jag kanske. Det borde jag nog. Ja, det tror jag.

Sen plockar jag fram den o�ppnade posten och hamnar i bokklubben Livsenergis medlemstidning. Den engagerar mig inte, jag bl�ddrar sl�tt i den, framifr�n och bak�t, och sedan tillbaka. D� ser jag citatet, med stora gula bokst�ver mitt p� en sida:

N�r det inte finns n�gon ber�ttelse - inget f�rflutet och ingen framtid, inget att oroa sig f�r, inget att g�ra, ingenstans att g�, ingen att vara - �r allt bra."
Byron Katie

F�rst t�nker jag att det m�ste vara n�got fel i citatet, jag l�ser det flera g�nger f�r att se om jag misstolkat. I den situation som jag l�ser in, det tillf�lle n�r allt detta sammanfaller, �r allt sj�lvklart bra - om man nu v�ljer att kalla det s� - f�r d� �r man d�d. Tror jag. Men boken som citatet g�r reklam f�r �r s� klart inte en sj�lvmordsbok utan en sj�lvhj�lpsbok: syftet �r att l�saren ska l�ra sig att leva i harmoni med v�rlden. (I och f�r sig logiskt - den som �r d�d st�ller �tminstone inte sj�lv till obalanser i v�rlden. Hahaha, den tolkningsm�jligheten av budskapet s�g f�rlaget och klubbredakt�ren garanterat inte. ;-)

Jag l�ser citatet igen och k�nner att det gnager mig. "N�r det inte finns n�gon ber�ttelse /.../ �r allt bra."

Jag som just efter noga �verv�gande med hull och h�r k�pt id�n att man beh�ver en ber�ttelse.

Exit: DiLeva: "Vem ska man tro p�, tro p�, tro p� n�r, tro p� n�r det �r s� h�r..?"



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck