kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-05-14 - Avslutarvecka

F�r ett tag sedan kom jag p� en sak som jag ville gjuta i betong. Som vanligt n�r jag f�r s�dana infall skulle det ske med detsamma s� jag mejlade till A p� jobbet att han skulle sv�nga in p� Byggmax p� hemv�gen och k�pa "s�n betong som man bara blandar med vatten". Det visade sig vara lite tricky. I hyllan fanns fem olika cementprodukter. Texten p� f�rpackningarna gav inga direkta ledtr�dar och personalen kunde inte vara till hj�lp, s� A kom hem tomh�nt.

N�r vi senare vid ett kaffebord diskuterade �mnet med chefen f�r ett betonggjuteri och det uppdagades att vi inte ens hade kl�m p� skillnaden mellan cement och betong s� tyckte nog chefen att det var lika bra.

F�rra veckan fick jag hem en ny bok: "Betong som hobby" av Malena Skote. Jag sl�k hela boken p� en g�ng n�r jag packat upp den och l�rde mig en massa fiffigt om blandning, formar och h�rdning. Med nyvunnen kunskap surfade jag in p� Byggmax sida och nu visste jag genast vilken f�rpackning jag skulle ha. Fyrtio sp�nn f�r en hel s�ck, det k�nns billigt. :-)

Dessutom hade jag nu den perfekta formen till mitt lilla gjutprojekt.

Men.

N�r jag i l�rdags stod i begrepp att �ka till byggvaruhuset och shoppa material s�g jag mig omkring (ja ja, bildligt d�) och uppt�ckte det ena oavslutade projektet efter det andra. Draperierna som ligger n�lade men osydda. Sparken och balkongbordet som ska m�las. D�rtill plikter och l�ften: sv�rmors gigantiska korallkorneller som vi lovat avverka, vindf�llet vid Projektet, garaget som �r mellanlagringsplats f�r skrot p� v�g till �tervinningscentralen...

Det blev ingen betong. Ist�llet �kte vi till sv�rmor och avverkade korneller en hel eftermiddag. (Vilket genast renderade oss ett nytt uppdrag: att klippa ur b�rbuskarna och r�ja bort alla grenar som h�nger in �ver gr�smattan... och n�r det �r klart vet jag ju att det �r dags att skura taket, rensa h�ngr�nnor, fr�sa potatislandet...)

Nu har jag i alla fall lovat mig sj�lv en avslutarvecka h�r hemma. Jag smygstartade lite redan i helgen med att flytta p� n�gra prylar, s�tta namn under d�rrklockan och sy tv� draperiv�der.

Avslutarvecka. Det k�nns bra. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck