kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2007-03-16 - Telefons�ljare del 3698

MItt i v�rsta trafikkaoset ringer mobiltelefonen. En man med sv�rtydd dialekt pratar n�t om Datorf�retaget blabla... som vill skicka mig en g�va f�r att jag deltog i en unders�kning i fjol. En chokladask! "�r det fortfarande J�ttegamla Adressen som g�ller?"

Min hj�rna g�r f�r h�gtryck medan jag parerar fotg�ngare och rondellk�rning. Inte minns jag att jag varit med i n�gon s�n unders�kning, och J�ttegamla Adressen, d� m�ste det ju ha varit betydligt l�ngre sen �n i fjol. Misst�nksamt undviker jag att tala om min nya adress och kommenterar att "det �r v�l �nd� sent p�kommet att skicka en g�va nu?"

Mannen i andra �nden �r envis. Nu vill han veta vilken skrivare jag anv�nder. Jag tackar v�nligt men best�mt nej till att medverka i n�gon unders�kning. "Nej, det h�r �r ingen unders�kning, jag vill bara ha din adress s� att vi kan skicka din g�va och s� vill jag veta vilken skrivare du anv�nder. Kommer du ih�g fabrikatet?"

K (f�rvirrat): "Men den h�r unders�kningen som inte �r en unders�kning, vad �r syftet med den d�?"

Telefonmannen: "Jo f�rst�r du, nu har vi m�jlighet att s�lja superduper-maraton-tonerpatroner till skrivare, en alldeles ny produkt som vi bara s�ljer till grossister i boxar om 80 men nu l�ter vi s�rskilt utvalda kunder k�pa provexempar f�r ett extra l�gt pris och vi vill ge dig den m�jligheten som tack f�r att du hj�lpt oss tidigare!"

K: "Njae, att g�ra aff�rer via mobiltelefon s� h�r k�nns inte bra. Tack men jag �r inte intresserad."

Telefonmannen: "Nej men det h�r �r ingen aff�r, jag vill bara ha din adress..!"

K (irriterat): "Tack, men jag sa nej tack!"

Telefonmannen (l�tt desperat): "Jomen vi vill..."

K: "Tack och hej! *klick*

Allts�. Jag m�ste vara callcenter-personals v�rsta mardr�m. I vanliga fall f�rs�ker jag vara artig och trevlig men n�r det g�ller telefonf�rs�ljare och f�r all del �ven marknadsunders�kare, s� krackelererar polityren fullst�ndigt.

- Hej, det �r X p� Telefonbolaget. Har du tid en stund?
- *djuup suck* Vad vill du d�?

- Hej, det �r X p� St�dfirma & Co. Hur �r v�dret hos dig i dag?
- Jag ska inte ha n�t!
- Men du har ju inte h�rt..
- Jag ska inte ha n�t!

- Hej, det h�r �r X p� Idrottsf�reningen. Jag hoppas du vill sponsra oss.
- *fnissar r�tt* Tack, men nej tack, det vill jag inte.

Nix-registret g�ller bara privatpersoner. Till f�retagare �r det fritt fram att ringa �nd�. Dessutom g�ller helt andra lagar f�r f�retag. Som privatperson har man �ngervecka men inte som f�retagare. Muntligt avtal g�ller och en del av de slipade f�rs�ljarna spelar in samtalen som bevis. Det �r ytterligare ett sk�l till att jag inte g�r med p� n�nting direkt per telefon.

Ett par av de som ringer �r uppenbara skojare. De s�ljer n�t i skenet av n�t annat, som till exempel webbfirman som beh�ver "referenser" och d�rf�r ger bort gratis hemsidor. Det enda man beh�ver betala �r webbhotellet, som �r s� dyrt att det under avtalstiden blir mer pengar �n om man anlitat en professionell byr� till att g�ra en avancerad webbplattform. Gratissidan �r f�rst�s simpel och rent ut sagt usel, men n�r f�retaget v�l inser att de blivit lurade �r kontraktet skrivet p� tv� �r. Och webbfirman byter namn och forts�tter g�ra aff�rer p� samma s�tt.

S� jag tar det s�kra f�re det os�kra. Trots att jag kanske gick miste om en chokladask... :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck