kajo@diaryland
� G�stbok
� Mejl

� Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-12-16 - Minnesord f�r en v�n

festfixad FredrikeVi �r m�nga som s�rjer Fredrike och skickar varma tankar till alla hennes anh�riga: till Henrik, Fjant, sl�kt och n�ra v�nner.

Varje m�nniska finns p� jorden endast en kort stund, men s� l�nge m�nniskor forts�tter ber�tta om henne (honom) s� lever hon. D�rf�r ska jag ber�tta om min v�n Fredrike.

Jag �r en av Fredrikes m�nga n�tv�nner. Jag minns inte n�r vi l�rde k�nna varandra. Det kan ha varit s� tidigt som 1996-1997 n�r jag b�rjade skriva p� webben men troligen senare. F�rmodligen var det Siv som var den f�rmedlande l�nken.

Jag har aldrig tr�ffat Fredrike. Kanske tycker du det �r konstigt att jag gr�ter av saknad f�r att hon �r d�d. Men v�nskap bland n�tv�nner skiljer sig inte fr�n annan v�nskap. Vissa m�nniskor blir aldrig mer �n ytligt bekanta, oavsett var och hur man l�r k�nna dem. Andra blir v�nner f�r livet. M�tesplatsen och kontakts�ttet har aldrig varit utslagsgivande f�r vem som blir det ena eller det andra.

Fredrike var en god v�n. S� �r �ven Siv, Katarina, Cilla, Paula och m�nga fler som jag heller aldrig har tr�ffat men som �nd� ing�r i min vardag och v�nkrets.

Med Fredrike pratade jag b�de stora strukturer och br�ddjupa avgrunder, och sm�, n�ra saker som bokproduktion, heminredning och katter. Genom Fredrikes ord och bilder har Fjant lyst upp m�nga gr� dagar.

Nu f�rs�ker jag v�nja mig vid att prata i d�tid: Fredrike var, Fredrike hade, Fredrike kunde � men hennes kreativitet och ande lever kvar. Fredrike �r f�r mig synonym med stor konstn�rlighet, humor, medm�nsklighet och djup insikt. Hennes erfarenhet av livets m�rka sidor gjorde henne till en ljusb�rare bland v�nner. Hon gav intressanta perspektiv p� stort och sm�tt.

Kanske sa jag aldrig det h�r till Fredrike p� just det h�r s�ttet. Men jag hoppas att hon f�rstod det �nd� mellan raderna i v�ra mejl och bloggkommentarer. Nu ber�ttar jag det h�r f�r Fredrikes anh�rigas och v�nners skull. Minnesord och ceremonier �r f�r oss; vi som blev l�mnade kvar, vi som m�ste h�mta kraft f�r att orka g� vidare. Fredrike �r bandet som f�renar oss och ingen av oss beh�ver k�mpa ensam. Vi �r m�nga tillsammans.

Vill du ge Fredrike en minnesg�va s� k�p g�rna hennes b�cker, romanen The Fry who loved me och diktsamlingen 22 procent. En f�rfattares storhet h�nger inte p� hur m�nga b�cker som s�lts, men varje tryckt exemplar �kar chansen att hennes ord bevaras. B�ckerna inneh�ller en liten b�rbar portion av det skimmer hon skapat i ditt liv.

tänd ett ljus för Fredrike i kvällNu kommer det inga fler p�rlor fr�n Fredrike men vi �r tacksamma f�r alla som hon givit oss.

Kanske kan vi ocks� genom att k�pa Fredrikes ord eller p� n�got annat s�tt bidra till att uppfylla n�gon av hennes �nskningar. Jag �r s�ker p� att Henrik, n�r horisontlinjen v�l stabiliseras igen, kommer att f�rvalta Fredrikes arv s� att hon kan forts�tta sprida ljus i v�rlden.

Fredrike Lantz 1970-2006 [fredrikelantz.com] lever kvar bland oss, alla hennes v�nner.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







�
bara ett rosa streck