kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-12-09 - Sm� och stora pengar

Vaknade tidigt med id� till en text, och sedan kunde jag inte somna om. Men nu, efter kattmatning, hundmorgonpromenad, diskplockning (ren ur maskinen, smutsig fr�n g�rdagen p� b�nken in i maskinen och ner i baljan), frukost och n�gra avklarade mejl s� kommer jag inte l�ngre ih�g riktigt vad den handlade om, den d�r id�n... :-)

Dagen skall �gnas �t kattl�dest�dning, eventuellt dammsugning, g�rna skrivbordsrensning om jag orkar och hinner. Kanske en liten tur f�r att titta p� �ngloket som tuffar fram och tillbaka mellan stationen och julmarknaden (eller rent av �ka med?). "Tjoff-tjoff-tjoff...". Coolt.

Och s� till Jysk f�r att kolla efter en fr�n v�ggklocka som fanns i reklambladet f�r evigheter sedan, med en mycket sympatisk prislapp, och d�rf�r troligen redan �r slut. :-(

P� senare tid har mina intressen skiftat fokus. Jag har lite st�rre utmaningar �n vanligt i sikte.

Det �r v�l d�rf�r jag orkar bli irriterad �ver att "f�retagspiraten" Christer Gardell n�stlat sig in i valberedningen f�r Teliasonera i syfte att byta ut den nuvarande f�retagsledningen. Sj�lvklart vill han f� in sina egna ja-s�gare. Motiven f�r det kan diskuteras men vissa tror att det �r f�r att kunna l�nsa f�retagets kassor och s�lja ut bitar av verksamheten f�r att f� snabba pengar. Det �r v�ra gemensamma skattepengar som byggt upp v�rdet i Teliasonera och nu vill Gardell kanske stoppa alla pengar han f�r loss i aktie�garnas fickor. St�rst �gare �r staten (45,3%), det vill s�ga du och jag. Faster Agda, morfar Knut, lillasyster Jenny och andra privatpersoner har kanske 100-1000 aktier var? Sj�lv �ger Christer Gardell via Cevian Capital 70.000.000 aktier (1,5%). Vem eller vilka tror ni tj�nar p� hans agerande?

� andra sidan har vi d� "f�retags�ngeln" Carl Bennet som flera g�nger r�ddat och r�tat upp sjunkande skepp. Nu blir han enligt f�rslaget utkastad ur styrelsen. Kanske �r det f�r att han inte ska kunna hindra plundringen. Sj�lv tror han att det �r f�r att han har helt motsatt uppfattning om aff�rer �n Christer Gardell. (H�r kan du l�sa om hur Carl Bennet tycker att man ska g�ra aff�rer.)

Desto st�rre sk�l att beh�lla dem b�da d�, s�ger jag. Det beh�vs b�de f�rnyare och f�rvaltare. Det beh�vs b�de ideellt engagemang och ekonomisk b�righet. Faran med att �ka koncentrationen av personer som tycker precis lika om allt �r att saker riskerar att k�ra i diket. En j�mn dragkamp h�ller �tminstone lasset mitt p� v�gen �ven om det inte g�r s� fort fram�t.

64 procent av r�sterna (det vill s�ga, representanter f�r aktie�garna) har st�llt sig bakom valberedningens f�rslag att sl�nga ut Bennet. Regeringen vill att staten ska s�lja sin del i Teliasonera.

Ligger din r�st och dina aktier med i den majoriteten? Vill du ha snabb vinst nu eller har du andra tankar med ditt aktieinnehav?

F�r mig handlar det inte om pengar. F�r mig handlar det om framtiden i Sverige.

Vad tror du staten g�r med pengarna om Teliasonera s�ljs till privata f�retag? Vad tror du h�nder med v�ra telefonledningar om staten helt sl�pper kontrollen �ver hela telen�tet till privata f�retag? Tror du att n�gon kommer att satsa i glesbygd efter det? Tror du att n�gon kommer att se till s� att vanliga privatpersoner f�r de tj�nster de betalar f�r, eller tror du att fokus kommer att ligga p� att de som betalar mest och b�st ska vara n�jda?

Tja. Du och jag �r faktiskt staten. Du kanske har egna aktier i Teliasonera? (Det har inte jag.) Vi har r�tt att tycka. Vi kan p�verka det som h�nder, om vi vill. Fr�gan �r om vi bryr oss.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck