kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-11-01 - En liten import�r i en stor v�rld...

Minns ni den lilla knappbutikens uppg�ng och fall som jag skrev om f�r ett par m�nader sedan? Ja, det visade sig att invasionshotet inte blev verklighet (�n i alla fall) eftersom det �ven f�r andra m�nniskor �r mycket enklare att impulshandla �n att s�lja (det vet ju jag sj�lv allt om...).

S�, kontentan �r att sommaren var bra f�r den lilla knappbutiken, materialet tog n�stan helt slut och d�rf�r beh�vde jag best�lla mer.

Eftersom jag visste p� ett ungef�r vad och varifr�n min kollega handlat s� kunde jag leta fram fabrikanten via n�tet - och minsann!, det �r samma fabrik som min amerikanska leverant�r ocks� k�per fr�n... Ja, ni som k�nner mig vet ju att jag gillar att g� till k�llan, s� det gjorde jag, och d�r tr�ffade jag en j�ttetrevlig kille som g�rna tog emot en liten yttepyttebest�llning fr�n ett ok�nt, mikroskopiskt litet f�retag i Sverige.

Jag k�pte 41 kilo. Det borde jag inte ha gjort, skulle det visa sig, f�r i den internationella fraktv�rlden �r 40 kilo den magiska gr�ns d�r allt �r besv�rligt och dyrt. Men det uppt�ckte varken den genomtrevlige fabrikanten eller jag. Han kollade fraktpriser �t mig och rekommenderade b�t. Fraktpriset var minst sagt �verkomligt, f�rv�nansv�rt billigt. Det �r d� alarmklockorna b�rjar ringa. Ni vet: "Om n�t verkar f�r bra f�r att vara sant s� �r det oftast det." Men hur jag �n letade s� hittade jag inte haken. Det skulle komma till svenska avgifter, och n�r jag summerade dem verkade det rimligt i j�mf�relse med vad jag betalat f�r flygfrakt fr�n USA. Vi gjorde aff�r och den trevlige fabrikanten sa "Om 30 dagar har du dina grejer i Sverige!".

Nu �r vi inne p� 62:a dagen och mina tv� flyttkartongsstora kollin har inte dykt upp �n - men de ska komma i dag enligt l�fte och jag v�ntar ot�ligt p� aviseringen fr�n budbilen. "Ring, ring, bara du slog en signal!!!"

P� v�gen har jag l�rt mig en hel massa om import fr�n Kina: om T/T och L/C, B/L, FOB, CIF, routing, kick backs och "china add ons" (och anm�lt n�gra f�retag till Konkurrensverket i f�rbifarten). �ven om det kostade en l�rpeng (ja, vi hade f�rst�s missat ett par mellanh�nder som ocks� ska ha betalt) s� blir det en okej aff�r denna g�ng, och f�ruts�ttning finns f�r en b�ttre aff�r n�sta g�ng.

Om det nu blir en n�sta g�ng vill s�ga. Det �r som sagt enklare att k�pa �n att s�lja och den lilla knappbutiken �r nu rustad med material f�r m���nga best�llningar fram�ver. :-) Snart i alla fall. Bara budbilen kommer n�n g�ng! *skrapar ot�ligt med foten i golvet*



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck