kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-10-26 - Stopp och bel�gg...

Jag fick en obehaglig insikt h�romdan. Jag har undrat ett tag var min fysiska gr�ns g�r; det har varit slitigt p� jobbet r�tt l�nge nu men jag har �nd� tyckt att jag m�tt bra. Men i tisdags blev jag grinf�rdig f�r ett sk�mt som mitt intellekt skrattade �t.. och d� visste jag. Bromsa NU.

Det var inte bara den influensaliknande f�rkylningen som jag fick nu i fredags som kn�ckte mig, det var den stora tr�ttheten d�runder. Den tr�ttheten som s�kerligen gjorde mig mottaglig f�r viruset ocks�. Man kan inte jobba kreativt och koncentrerat tio-tolv timmar om dagen sju dagar i veckan hur l�nge som helst. S�rskilt inte med feber.

Jag skickade ut ett "jag �r sjuk"-mejl till ber�rda uppdragsgivare och kallade ihop mina st�dtrupper: hj�rtev�nnen A, mamma, samtalsterapeut P och husl�karinna B som alltid f�r mig i skick igen n�r jag g�tt s�nder.

Jag har gett mig sj�lv tv� dagar med djupa samtal, l���nga promenader och en del eftersatt hush�llsarbete. (Sk�nt att f� det gjort och s� �r det lite terapitid p� samma g�ng... ;-).

I morgon ska jag tillbaka i selen igen. P� tisdag ska jag till B och bli h�lsokontrollerad p� alla vis. D� har f�rhoppningsvis f�rkylningen gett sig s� att hon kan ge mig massage och lite annat som mina datorstela axlar s� v�l beh�ver nu.

N�sta steg �r att f�rs�ka f�r�ndra grundproblemet: min tidsoptimism och mitt uppskjutarbeteende. Jag m�ste l�ra mig g�ra rimliga tidplaner och h�lla dem, utan att st�ndigt omf�rhandla med mig sj�lv. No more Fr�ken "Jag g�r det sen..." och no more Fr�ken "Jod� visst kan jag kl�mma in det d�r ocks�..."

Just nu vet jag inte riktigt hur det ska g� till. Men jag har en id� om att "Tidsoptimisternas torsdagsklubb" skulle kunna vara en del i det st�d jag beh�ver.... :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck