kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-06-10 - Ms Handy (soon to be)

Nej, jag �r inte mycket till glasm�stare �n. Tur f�r mig att kanterna ska g�mmas under f�nsterkitt f�r snitten blir visserligen raka p� l�ngden (jag anv�nder ju linjal..) men liksom v�giga i h�jdled. Det kanske har med bryttekniken att g�ra? Eller s�ttet jag st�der kniven mot glaset? Eller glaskvaliteten?

I g�r lekte jag vvs:are. Det hade blivit stopp i handfatet och n�r jag �ppnade sk�pd�rren f�r att rensa vattenl�set hittade jag en liten �versv�mning d�r. Det har droppat lite f�rut vid anslutningen efter l�set, som kondens ungef�r, inte s� d�r mycket.

Stoppet satt inte i l�set, s� jag fick riva alltihop. M�nga delar blev det... Lyckligtvis gick bitarna bara att v�nda �t ett h�ll (undantaget packningarna) s� med lite knep och kn�p kunde jag pyssla ihop dem igen, nyskurade och fina. Jag byggde till och med ett litet rensverktyg av piprensare f�r att komma �t precis under gallret i handfatet.

N�r jag monterade tillbaka grejerna konstaterade jag med ett fniss att hyresv�rden m�ste ha renoverat �ven badrummet sj�lv - r�ret kommer upp tv� centimeter vid sidan om avloppet fr�n handfatet. Den karln har verkligen skevt �gonm�tt eller ett uselt m�tverktyg. Det finns inte ett v�gguttag eller en list som sitter rakt i den h�r l�genheten.

Dessv�rre var den nedre anslutningen fortfarande ot�t. Det sipprade ut vattendroppar, inte medan man spolade men en stund efter�t. Medan jag micklade med packningen skvimpade det vatten ur l�set, s� jag best�mde mig raskt f�r att t�mma det. Inte i toan, inte i duschen, nej, i handfatet h�llde jag vattnet... och i samma sekund skvalade det f�rst�s r�tt ner i sk�pet. Vattenl�set hade jag ju i handen.

Trots entr�gna f�rs�k kunde jag inte f�rm� den j�mrans packningen att sluta t�tt. I det l�get konsulterade jag A, som i m�nga �r arbetat som vvs-projekt�r. Han grejade i badrummet medan jag kokade te i k�ket. Pl�tsligt h�rde jag en halvkv�vd ramsa fr�n sk�pets inre och nyfiket sm�g jag dit f�r att se vad som h�nt. Minsann. A hade ocks� t�mt vattenl�set i handfatet. :-)

S� tog han fram kniven och t�ljde lite p� packningen. Nu funkar den. Hm, det �r enkelt bara man har varit med f�rr.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck