kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-05-24 - F�nsterlagning stundar

Jag har varit hos glasm�staren och k�pt det �r speciella f�nsterkittet som han rekommenderade; garanterat sprickfritt, 10 �rs materialgaranti, finns i tre f�rger. (Tremco:s Mono 321.) Akrylatmassa torkar till en seg str�ng men blir inte h�rd, vilket g�r att den f�ljer husets och tr�ets r�relser. Det f�ster bra men g�r att skrapa bort med vasst st�mj�rn, s� man f�rst�r inte b�garna f�r kommande generationer. Man ska vara stadig p� handen med patronsprutan n�r man l�gger p� det, f�r det �r inte s� l�tt att eftersl�ta.

Linoljekitt som �r det antikvariskt riktiga har nackdelarna att det s� sm�ningom torkar och spricker s�nder, och s� �ter f�glarna g�rna upp det. Linoljekitt �r f�rskvara och konsistensen kan vara lite si och s� beroende p� vilket m�rke man f�tt tag i. Det �r dessutom smetigt i flera veckor sedan man lagt p� det; man f�r vara f�rsiktig n�r man reng�r glasen.

Tja. Visst vurmar jag f�r det gamla men jag �r inte fanatisk. I det h�r fallet litar jag p� erfarenheten hos en glasm�stare i tredje generationen.

Jag k�pte brunt kitt, f�r jag tror att det syns mindre �n vitt mot Projektets engelskt r�da b�gar som jag inte vill m�la om just nu, men som m�ste kompletteringsglasas eftersom n�gra rutor g�tt s�nder.

Innan man kittar m�ste man f� fast glasen i b�garna. Stiftar man med hammare finns risken att man sl�r s�nder de sk�ra gamla glasen. Jag har d�rf�r suktat efter en stiftmaskin, en s�n som de har p� Centrum f�r byggnadsv�rd, www.gysinge.nu, men tycker att den �r f�r dyr. 1.950 kr plus en ask med stift f�r 325 kr, summa 2.275 kr.

Nyfiket fr�gade jag glasm�staren vad han anv�nder, och han fiskade upp n�got som s�g ut som en h�ftpistol. Jag fick provk�ra den och blev helt s�ld - vilken otroligt smidig grej! Han hade en extra hemma som n�gon best�llt men inte h�mtat ut. Jag fick k�pa den. F�r stiftmaskin, stift och kitt betalade jag en tusenlapp, och det k�nns definitivt som att det �r v�rt pengarna.

Jo, man beh�ver ju f�rst�s en glassk�rare ocks�. Proffs rekommenderar en med oljebeh�llare. Sm�rjningen g�r att gamla glas inte spricker s� l�tt. Gysinges kostar 510 kr men det g�r att f� tag i liknande p� �oB f�r under hundringen, och hos Clas Ohlson f�r 200 kr. L�s om glassk�rare hos Glaskonst i Fokus. Jag har en �oB-sk�rare men efter att ha l�st den d�r artikeln tror jag att jag ska prova en Clas Ohlson-sk�rare ist�llet. Gamla handbl�sta reservglas tiggde jag �t mig f�r n�got �r sedan fr�n en som t�nkte k�ra dem p� soptippen. Nu �r jag rustad att laga f�nster...



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck