kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-04-26 - Hemmapyssel

Coop Forum annonserade ut tio pens�er f�r 30 kronor. D� l�nar det sig knappt att driva upp egna (som man dessutom m�ste v�nta flera veckor p� - jag vill ju plantera nuu.) Enda kruxet var att plantorna inte hade kommit. Tv� g�nger var jag f�rbi tomh�nt, men tredje g�ngen, d� fanns de d�r - och ungef�r tv�hundra runda tanter ocks�.

Tanterna sv�rmade kring de tv� blomvagnarna som f�rvirrade humlor, hit och dit. "Gula, bl�a eller r�da? Varf�r kom de inte i blandade l�dor? Kan man byta plats med n�gra... nej, varje tiopack var ett gjutet fat, inte l�sa krukor. Finns det n�gra med fler blommor och knoppar?"

Andra tanter stod en bit ifr�n och vaktade fynd medan deras medhj�lpare gr�vde bland l�dorna.

Of�rskr�ckt kastade jag mig in i virrvarret av armar, rumpor och handv�skor, och h�ll s� n�r p� att krocka med en man som redan roffat �t sig tio l�dor och f�rs�kte komma p� n�got s�tt att f� med sig ett par till.

Jag tog fem l�dor, femtio plantor, s� att det ska r�cka till �verd�d p� balkongen och till mams och K. Just nu ligger plantl�dorna i bagageutrymmet p� min bil. Det stod Malm� p� etiketten men man f�r v�l hoppas att sm�ttingarna �r n�gorlunda h�rdade �nd�. Pens�er t�l minusgrader men kanske inte hur stora temperaturskillnader som helst.

Plantjorden sl�pade vi upp fr�n bilen redan i g�r. De tre nya balkongl�dorna �r nym�lade och ligger p� tork i k�llaren, de tv� gamla �r kvar uppe p� vinden tillsammans med de v�derbitna f�llstolarna som jag �nnu inte borstat upp. Tr�oljan och penseln v�ntar i hallen p� b�ttre v�der; det �r inte l�ge att olja trall n�r det regnar.

D�remot/dessutom har jag
- s�gat hyllplan och m�lat r�kanterna vita.
- bytt en trasig persiennplupp.
- samlat massor av bilder p� blyglasf�nster som inspiration inf�r ett kommande pyssel.
- slagit i tryckknappar i t�ckena. Tv� tunna blir ett tjockt, och nu kan de inte smita omkring och kn�la ihop sig inne i p�slakanet.
- h�mtat ut ett stort paket med tyg, bland annat grov, vit jaquard till ett �verkast/p�slakan till s�ngen. Ja, det �r allts� �verkast p� ovansidan och lakan p� undersidan. Bara att sl�ta till n�r man kravlat sig ur s�ngen p� morgonen. J�ttefiffigt. Jag hittade id�n i "L�ttsytt av lappar" av Anna �rnberg, en bra bok med m�nga smarta tips. Fast jag gl�mde k�pa lakansv�v... :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck