kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-04-21 - Auktionsbiten

"Hj�lp! Jag �r fast i Tradera-tr�sket!!!" eller kanske "Jisses, Posten tar alla mina pengar!".

F�r n�gra veckor sedan fick jag ett ryck och scrollade igenom intressanta kategorier under B�cker & Tidningar, exempelvis Handarbete, Hem & Hush�ll och Hobby. Det tar sin lilla tid...

Nog f�r att jag �r van att handla "billigt" hos Adlibris, men p� Tradera finns samma b�cker utlagda f�r en krona eller fem. (Heck, en krona �r ju vad det kostar att l�gga ut annonsen, rena f�rlustaff�ren... men det �r ju inte mitt bekymmer.) Jag bokm�rkte en hel dr�s.

Jo, ett av knepen med att handla p� Tradera �r just att bokm�rka, med slutdatum och -tid. Det fyller tv� syften. Dels kan man se om det finns ett likadant eller b�ttre objekt till l�gre pris. Dels kan man spela enligt strategin "v�ck ej den bj�rn som sover": Man l�gger ett lagom salt bud med betj�nten precis minuten innan auktionen avslutas. D� hinner konkurrenterna som lade sitt bud f�r flera dagar sedan inte med i sv�ngarna. M�jligen hinner de kontra med ett bud, men har man tur �r det f�r l�gt, och n�r de v�l uppt�cker det �r det f�r sent, auktionen �r redan avslutad. (Fast det �r fler som till�mpar den strategin, i dag �kte jag ur sj�lv p� samma vis. ;-)

Det andra knepet �r att pricka in s�ljare som har flera intressanta objekt, s� att man kan f� fler grejor i paketet. H�r g�ller det emellertid att vara sk�rpt s� att man inte g�r miste om f�rsta-objektet men vinner andra- eller tredje-objektet...

Det tredje knepet �r att ta reda p� vikten, innan man bjuder. Annars fyndar man en hel trave fina handarbetstidningar f�r bara 30 kronor och f�r betala 140 kronor i frakt... (Nja, jag kollade faktiskt frakten innan jag bj�d, det var bara ett exempel.)

Helt klart �r det s� att Posten �r den som tj�nar mest p� Tradera. I m�nga fall betalar jag tv� tredjedelar f�r portot och en tredjedel f�r varan.

Att folk orkar l�gga ner s� mycket arbete (foto, beskrivning, pack och post) f�r att tj�na n�gra f� kronor �r mig en g�ta. En del har ju hela hemmet ute till f�rs�ljning, tusentals auktioner - det m�ste vara ett heltidsjobb. Klart, det borde f�rst�s bli mer rationellt n�r man har m�nga auktioner.

�r det s�kert att handla p� Tradera, och kanske rentav betala i f�rskott? Ja, enligt min erfarenhet - fast jag handlar bara av folk som redan har �tminstone ett par omd�men, och f�rskottsbetalar bara mindre summor, max 200 kr. Varorna har h�llit den standard jag f�rv�ntat mig eller b�ttre, och ingenting har f�rsvunnit p� v�gen.

F�ruts�ttningen f�r att man ska bli n�jd �r f�rst�s att man inser att det �r begagnade varor man handlar med, och att de dessutom kan f� n�n skr�ma i posten. Gillar man inte loppisar och second hand, s� gillar man inte Tradera. Gillar man loppisar, s� �r Tradera fullt av fyndm�jligheter... :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck