kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-04-07 - I sovrummet del 1

Vuxna m�nniskan (jag, allts� ;-) har f�tt f�r sig att hon ska ha en s�nghimmel med komplett romantik-kit: s�ngkappa, kuddar, spetsar, broderier, h�ls�m och applikationer. Allt vitt i vitt, kanske med n�gra detaljer i ljust gr�bl�tt.

- Varf�r d�? undrade omgivningen (l�s A) skeptiskt.
- Eh. Uh... Taket! Jo, du vet, det �r ju s� h�g takh�jd, och n�r rummet �r s� d�r l�ngsmalt vettu s� k�nns det ju som en buss eller korridor. Med s�nghimmel blir det mer ombonat.
- Jaha.

�rligt talat har jag ingen aning om var beg�ret kommit fr�n, jag har aldrig varit s�rskilt mycket f�r volanger och rysch och vad jag kan minnas har jag aldrig sovit under en s�nghimmel heller. N�r jag t�nker p� saken tror jag inte ens att jag k�nner n�n som har en s�nghimmel. I amerikanska skr�ckfilmer d�ljer slika arrangemang oftast n�t livsfarligt tortyrinstrument s� det borde avskr�cka. Men n�r jag st�r h�r i sovrummet och tittar s� finns det liksom inget att diskutera: Det ska vara en s�nghimmel.

Problemet �r nu att s�nghimmelsprylar f�r vuxna �r en bristvara i det moderna Sverige. Jag trodde att varenda postorder- och gardinfirma med sj�lvaktning skulle ha massor av st�nger, f�sten, ramar, kupoler och midevitter att v�lja bland, men icke.

H�rvid beklagade jag mig f�r A.
- Jaharu. Vad s�ger det dig? Kan du dra n�gra slutsatser? svarade han retsamt.
(Karlar...)

Mina tjocka inredningsb�cker tar inte heller upp s�nghimmels�mnet. Man kan m�jligen skymta en enstaka p� bild h�r eller d�r, men de flesta �r stolps�ngar och det vill jag inte ha. (Ju mindre man kan sparka t�rna i desto b�ttre.)

Allts� blev det till att googla och f�rs�ka sammanst�lla vad kunskap jag nu kunde t�nkas ha i �mnet sedan f�rut.

Stolp- och sk�ps�ngar fr�n f�rr hade grova draperier av uppenbart praktiska sk�l: de hj�lpte till att h�lla v�rmen inne (och v�ggl�ssen ute). Dessutom skulle de ge avskildhet i tr�ngboddheten, kanske helst d�mpa ljud ocks�. Men det �r f�r rustikt, l�daktigt och inst�ngt, g�r bort.

Moderna stolps�ngar �r oftast t�nkta f�r luftiga draperingar, som "Claudia" (komplett f�r endast 11.590 kr...) - men en s�n vill jag som sagt inte ha. (Dessutom �r jag helt �vertygad om att j�rns�ngar gnisslar hur mycket man �n justerar och efterdrar skruvar.)

I varmt klimat �r det vanligt med moskitn�t, som antingen �r h�ktat i en krok i taket eller draperat kring en ring som i sin tur h�nger i taket. Jag k�pte s�dana p� Ikea ("Bryne", 149 kr) n�r vi �kte till El Salvador 1998. Somliga kallar dessa moskitn�t f�r s�nghimmel. Helt fel om du fr�gar mig, men... Rusta har en prinsessad variant, "Olika", med hj�rtan eller stj�rnor, f�r 69 kr och en skum firma annonserar ut n�got liknande f�r dubbels�ng men det verkar inte g� att best�lla dem. G�r mig inget, jag �r inte intresserad.

Om utbudet av vuxen-s�nghimlar �r skralt, s� g�ller motsatsen p� barnfronten - varenda babyprylbutik har minst en, oftast flera varianter. I svenska barnkammare f�rekommer huvudsakligen tre:

1) nyss n�mnda moskitn�t, eventuellt med extra pynt som hos Rusta, eller "Miguelito" som �r en kombo-version av s�nghimmel/moskitn�t hos Lilla Mirakel f�r 479 kr.

2) sm� volangprydda t�lt �ver huvud�nden p� babys�ngen, exempelvis "Lola" som s�ljs komplett, nedsatt till 435 kr hos busunge.se. Enbart stativ finns hos Babystugan f�r 79 kr.

och 3) f�r de lite st�rre barnen kojor eller stj�rnhimlar. Finns p� Ikea (s�ngt�ltet "Kura", 119 kr), alternativt ett lekt�lt i �kta siden f�r tusenlappen hos Midg�rd i V�xj�.

Mer f�r juniorer: Beatrix Potter-butiken "Farmhouse" har b�de en stolps�ng och en slags kornisch som man skruvar upp ovanf�r huvudg�rden. Rosa prinsesskrona �r dock inte min grej.

Sk�na hem har beskrivning p� en variant med "sv�vande pinnar" men jag vill inte borra i taket.

Ellos s�ljer en st�ng/b�ge som jag troor uppsatt liknar de hos Hotel Oscar (jor�, rum med s�nghimmel kostar extra... :-) och "Romantiska rummet" p� Vennerbo g�rd.

Samma b�ge men ocks� en "rygg�s"-variant finns hos Ahrlands j�rns�ngar. (Hur f�r man fast en pinne r�tt ut fr�n v�ggen p� det d�r s�ttet, utan att den sviktar? Med hyllkonsol? N�n slags "fot"?)

Pl�tsligt sl�r det mig att jag har fler inredningsb�cker p� en annan hylla, den d�r alla mina favorithusb�cker tr�ngs. "Det svenska rummet" av Sj�berg och Snitt, "Klassiskt svenskt" av Cheryl MacLachlan, "Den svenska traditionen" av Katrin Cargill, bilderboken "Ett hem" med Carl Larsson-m�lningar... Jag bl�ddrar och inser att jag nog i alla fall har en aning om var de d�r s�nghimmelsid�erna kommer fr�n.

I "Klassiskt svenskt" finns flera sidor med s�nghimlar och dessutom n�gra r�d om hur man kn�par ihop dem sj�lv med rundstav, list, sp�nskiva och h�ftpistol. D� sl�r det mig att man s�kert kan pyssla ihop n�t med gardinst�nger och konsoler ocks�.

Jaha.

Nu ska jag allts� bara best�mma mig om den ska
- vara rund, halvrund, kvadratisk eller rektangul�r
- med stomme i tr�, metall eller kl�dd sp�nskiva
- eller kanske bara en enkel pinnkonstruktion (i metall eller tr�?)

Sen ska jag bara v�lja tyg: voil�, muslin, bomull, polyester, jaquard, satin, spets, med eller utan tryckt eller v�vt m�nster och i s� fall vilket m�nster: blommor, rutor, r�nder, prickar, duttar, humlor..? samt ber�kna tyg�tg�ng, komma p� vilken upph�ngning som �r b�st (kanal, krok, klips..?), fundera �ver om det ska vara omtag och i s� fall eventuella dekorationer (krokar, band, spetsar...) till dem.

S�nggavel. Sa jag det? Det ska vara en ny s�nggavel ocks�. Den m�ste f�rst�s passa ihop med s�nghimmeln.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck