kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-04-04 - Tygfrossa

I g�r var det synd om mig (tandl�kare, elak spruta, halv ansiktsf�rlamning, ylande borr...) och som tr�st fick jag d�rf�r �ka till Kickans partilager. D�r finns det ett rum fullt av stuvar...

Jag har n�n slags respekt f�r tygrullar. Pr�ktiga, dyrbara, oklippta tyger, noga m�rkta och sorterade. S�tter man saxen i dem s� �r de f�rst�rda. H�r kr�vs noggranna �verv�ganden. Man m�ste veta vad tyget ska vara till och hur mycket som beh�vs. Metervara kr�ver att bli fullbordade projekt, om inte annat f�r att de gjort h�l i pl�nboken och kommer att ge d�ligt samvete i �ratal om de blir liggande.

Stuvar d�remot �r kravl�sa. De �r �verblivna, opretenti�sa, i udda l�ngder som 305 eller 174 och i allsk�ns kvalit�er, huller om buller. F�rgsprakande, strikta, sobra, luddiga, glesa, tryckta. Inte ett tv�ttr�d eller en materialdeklaration s� l�ngt �gat n�r. H�r f�r fantasin och inspirationen fritt spelrum. Ett stuvrum �r fullt av m�jligheter.

Jag blev kvar d�rinne en l�ng stund. Gr�vde, drog ut, h�ll upp, str�k och n�p, vek ihop, lade undan... Det blev en stor, tung kasse f�r femhundra kronor. Totalt 29 meter med ett snittpris p� 19 kronor.

I h�gen fanns gardiner till k�ksf�nstren (summa 59 kronor) och till kontoret, r�tt tyg till n�got julprojekt, gr�nt tyg till blomsterapplikationen som mamma ska f� vilket �r som helst, rosor i tv� f�rger till min samling, ett mintgr�nt tyg med en vacker ranka, tv� grova, glesa tyger som inte alls �r min stil men m�rkligt lockande...

V�l hemma intr�ffade n�got ov�ntat.

Jag har suckat �ver k�ket som �r fint men liksom "fel". P� tv� v�ggar �r det ljusgul tapet med romantiska bl� blommor och en intensivt mellanbl� br�stpanel anno 1997. L�ngs de andra v�ggarna dominerar vitt, gr�tt, beige och furuimitation i kommunalt 1980-talsstuk. Det �r i mina �gon tv� rum som samsas i ett. P� golvet en ljus plastmatta med ett grafiskt m�nster i varmt/kallt. Det brokiga tyget p� k�ksstolarna fullbordade stil- och f�rgkrocken. Matchningsfanatikern (det vill s�ga jag) var n�ra uppgivenhetens gr�ns - omm�lning b�rjade k�nnas som enda v�gen till enhet.

S� h�ngde jag upp det tillt�nka k�ksgardins�mnet (fyndet f�r 59 kronor allts�) l�st �ver st�ngen och tog n�gra kliv bak�t ... och pl�tsligt gick de tv� rumshalvorna ihop. Min stora beigerutiga matta ska in under k�ksbordet och stolarna ska f� nya �verdrag. Tabletterna som vi k�pte p� Ikea f�rra veckan passar perfekt till.

Som de s�ger i reklamen: "Lite tyg kan g�ra stor skillnad..."

Nu ska fynden �ka en v�nda i tv�ttmaskinen.

N�r jag �nd� var i farten gjorde jag en djupdykning i s�cken med gamla stuvar, och hittade flera som kan passa till gardin i hobbyrummet. Sovrummet vet jag p� ett ungef�r hur jag vill ha och tygprover �r best�llda. �terst�r vardagsrummet som inte ens �r m�blerat �n; d�r st�r fortfarande fullt av ouppackade kartonger och kassar.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck