kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2006-02-27 - L�sbarhet

N�gra texter som jag skrivit i tj�nsten ska �vers�ttas till engelska. F�r att ge �vers�ttaren en hint om vad som v�ntar r�knade jag lite statistik.

Mina "officiella tj�nstetexter" har ett LIX (l�sbarhetsindex) p� 45-47, det vill s�ga samma sv�righetsgrad som popul�rvetenskapliga artiklar. N�r jag skriver h�r p� webben �r LIX i snitt 34. N�n enstaka g�ng har jag legat p� 23 och n�n g�ng p� 48.

Barn- och ungdomsb�cker ligger ofta under 24 vilket �r mycket l�ttl�st. Dags- och veckopress ligger p� medel, 35-44. Allt �ver 55 klassas som mycket sv�rl�st.

H�r kan du r�kna ut LIX p� dina egna texter.

Vill du veta formeln f�r hur LIX ber�knas s� kan du l�sa den hos www.webbpennan.com.

Ett annat m�tt p� l�sbarhet �r ordens medell�ngd. Ju fler bokst�ver i orden, desto tyngre f�rv�ntas texten vara att l�sa. Jag ligger p� 4,9-5,6 (snitt 5,2) bokst�ver per ord i "tj�nstetexter" och 4,7 h�r p� webben.

Ordens medell�ngd r�knar du l�tt ut med hj�lp av ordbehandlaren. I Word ligger funktionen under Verktyg/R�kna ord. Dela antalet tecken (utan blanksteg) med antalet ord.

Givetvis finns det ocks� mycket annat som p�verkar hur en text uppfattas. Typografin spelar stor roll: f�r l�nga eller korta rader, f�r lite luft mellan raderna, f�r stor eller f�r liten grad.... Men LIX och ordmedell�ngd ger i alla fall en viss ledning.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck