kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2005-12-28 - Mellandagar

Tidsstatus: Tillbaka hemma efter flera dagars julfirande p� annan ort. Nu �r det akut kris i underkl�dsl�dan och den enda lediga tv�ttiden p� den h�r sidan ny�r �r i morgon kl 07:00. St����n. Jag som fullst�ndigt v�nt p� dygnet.

Julklappsstatus: Jag har spelat "Son of a plumber" ungef�r tolv g�nger (det �r en dubbel-cd, tack f�r det :-) och den �r precis s� bra som jag v�ntat mig. Halva pralinkartongen �r t�md men jag har �nnu inte �ppnat kakburkarna, f�r n�r jag v�l g�r det s� tar de slut alldeles f�r fort. Det var vinst p� en av trisslotterna s� den ska bytas mot nya skrap. Den rosenm�nstrade mattan ligger kvar i bagageutrymmet i bilen f�r glasverandan d�r den egentligen ska ligga �r inte byggd �n... Dessutom blev det n�gra nya b�cker, en matolje-sprayflaska, en tidningsprenumeration, en kv�ll med revy och sup� och en batteriladdare som �r s� smart att den nog kan g�ra bokf�ringen �t mig ocks�.

Etanolbilsstatus: H�romnatten var det -17 grader och jag hade 80 procent etanol i tanken. Beh�ver jag s�ga att bilen var om�jlig att starta? Dessutom �r batteriet lite klent s� kylan i kombination med mina utdragna startf�rs�k (hoppet �r det sista som �verger m�nniskan) gjorde att str�mmen tog slut. Startkablar hj�lpte inte eftersom bilen inte t�nde, och i det l�get �r det knappast n�gon mening att tratta i bensin eftersom t�ndningen i vilket fall �r inst�lld p� 80-blandningen. Eftersom Taurusen �r en automat �r det inte t�nkt att man ska bogsera den, s� det fanns ingen f�st�gla fram, men med hj�lp av en krok fr�n ett sp�nnband lyckades vi till slut sl�pa iv�g bilen till en motorv�rmarplats. D�r fick den gotta sig med b�de motorv�rmare och (min nya julklapps-)batteriladdare, och sen k�rde jag genast p� macken och fyllde ut med 20 liter bensin, s� att etanolhalten gick ner till 70 procent. Nu ska den f�rhoppningsvis klara en kallstart.

Flyttdags igen: I dag har jag skrivit kontrakt p� en annan l�genhet. �ntligen ska jag kunna ha b�de soffa och skrivbord. Lyxigt. F�rhoppningsvis blir jag av med den h�r l�genheten om tv� m�nader, annars f�r jag dubbla hyror och det svider i pl�nboken.

Billy-ber�kningar Ikea g�r om sin trotj�nare Billy och har f�rvarnat alla Family-medlemmar om att det �r h�g tid att komplettera. Jag bad genast nya hyresv�rden att m�ta v�ggarna i kontorsutrymmet och minsann, jag kan kl�mma in n�gra hyllor till. Billy finns �n s� l�nge i tv� h�jder (106 cm och 202 cm), tre bredder (40, 60 och 80 cm) samt fem f�rger, men om n�gra m�nader f�rsvinner 60-bredden, f�rger byts ut och d�rrarna g�rs om.

Jag har laborerat med olika m�bleringsalternativ och r�kat uppt�cka en tumregel:

L�ga vita hyllor kostar 3:49-5:73 kr per cm.
H�ga vita hyllor kostar 4:99-6:98 kr per cm.

Den l�gre summan g�ller om man alltid tar s� breda hyllor som m�jligt. Ju smalare hyllor i kombinationen desto dyrare blir det. Snittet p� mina olika kombinationer blev 3:96 respektive 5:34. S� vad v�ntar du p�? Kila iv�g och m�t din v�gg (i centimeter) och multiplicera enligt ovan s� f�r du veta vad det kostar att kl� den i budget-Billy.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck