kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-12-14 - Investeringar

B tittar p� n�t program d�r folk styr ut sig i latexoveraller, huvor och handf�ngsel f�r att sedan smiska varandra med ridsp�n. Inte min grej kan jag s�ga. Och vuxna karlar som tycker det �r sp�nnande att kissa i bl�jor. Tja. Tids nog f�r de v�l g�ra det �ven till vardags om de har tur eller otur, hur man nu ser det. Min kompis T som jobbar i �ldringsv�rden skulle ha skrattat ihj�l sig om hon sett programmet, men hon har inte kabel-TV. Lika bra det.

Dagarna bara rinner iv�g och jag hinner inget av det jag t�nkt. I dag har jag k�pt ett kilo margarin. �tminstone ska jag baka brysselkex f�re jul, basta.

I morgon ska jag k�pa aktier i Fiberprocess AB �t mig, mamma och B.

Generellt anser jag att aktiehandel �r girighetens fr�msta verktyg, det som m�jligg�r b�de utsugningen av fattiga runt om i v�rlden och den f�r�dande kvartalskapitalismen. Av princip �ger jag d�rf�r inga andra aktier �n de som samh�llet tilldelat mig i form av pensionsandelar.

Men i just det h�r fallet har aktierna sin ursprungliga funktion, som �r att hj�lpa id�er att v�xa. Jag satsar tusen sp�nn f�r att visa att jag bryr mig om l�nets framtid och som moraliskt st�d till m�nniskor som g�r n�got konstruktivt. V�ra tre ynka tusenlappar r�cker ingenstans, men det �r som med vilket annat projekt som helst - n�n m�ste b�rja, och om fler satsar en tusenlapp s� blir det tillr�ckligt m�nga.




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck