kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-11-28 - Gr�na tomtens jultips

Min hj�rna gick ig�ng f�r fullt p� en rubrik jag l�ste idag. Jag hade bilden fullst�ndigt klar f�r mig redan innan jag klickat p� l�nken Gr�n tomte manar till minskad k�phets.

Jag s�g framf�r mig en gr�n tomte som har sinnelag som en �ngel och �r alldeles normalbyggd, det vill s�ga kort, l�ng, spinkig, enbent - �h, ni fattar. Motsatsen till den knallr�da, feta Coca Cola-tomten som st�r f�r allt det osunda med v�rt julfirande: stressen, frosseriet, prestationshetsen, skulds�ttningen, besvikelserna, sopberget.

Jag s�g en gr�n tomte som g�r runt och v�nligt p�minner folk om att den st�rsta g�va vi kan ge varandra �r omtanke och tid.

Den h�r tomten (som f�r all del kan vara, eller snarare troligen �r, en tomtetjej) har listor med tips p� alternativa julklappar. S�na som st�rker och enar ist�llet f�r bryter ner och s�ndrar. En riktigt fin och dyr vitaminburk ist�llet f�r den d�r sjuttifemman blanksprit. Ett vanligt s�llskapsspel f�r minst tv� personer ist�llet f�r den senaste Playstation-solit�r-titeln. Presentkort p� roliga minnen (upplevelser att f� tillsammans) ist�llet f�r p� materiella saker "bara f�r att ge bort n�t".

Nu var det ju f�rst�s inte s� det var i verkligheten. Det var en milj�partist med tomtemask och dj�vulshorn som anv�nde skylts�ndagen till att skapa PR f�r sitt parti.

Det spelar ingen roll. Jag tycker j�ttemycket om den h�r gr�na tomte-id�n. Jag vill g�ra n�t av den.

F�r att p�minna sm�barnsf�r�ldrarna om att de inte beh�ver stressa runt och k�pa allt det dyraste f�r pengar som de inte har och k�nner djup �ngest �ver att spendera - deras barn har det bra �nd�.

F�r att p�minna ton�rsf�r�ldrarna om att deras ungar �r stora nog att f�rst� och ta ansvar f�r sina materiella beg�r. Ton�ringar beh�ver inte m�rkeskl�der f�r att slippa bli mobbade, d�remot sj�lvk�nsla, integritet och f�rst�else f�r hur man hanterar pressade och s�rande situationer. De beh�ver inte alla sorters sportutrustningar, de beh�ver l�ra sig prioritera och g�ra val. Inom bara n�t �r st�r de d�r och v�ljer mellan mat eller ett par fr�cka h�rlurar. L�r dem nu, medan tid �r.

Jag vill att gr�na tomten p�minner alla tr�tta mammor och pappor om att det �r b�ttre att g�ra n�gra f�, utvalda saker bra, och njuta av det, �n att f�rs�ka hinna med hela julkitet lite halvdant. Och att det �r helt okej att sl�ppa en del saker till andra som har gott om tid och tycker att det �r roligt att g�ra. Bara f�r att pensionerade sv�rmor vill g�ra tolv sorters sill s� betyder det inte att n�gon annan m�ste matcha med tolv sorters sylta. L�t k�ra sv�rmor sola sig i glansen av sin prestation. Ge henne den g�van.

Jag vill att gr�na tomten uppmanar folk att kalla till familjer�d en kv�ll nu de n�rmaste dagarna, f�r att planera �rets julfirande. G�r listor �ver vad som �r viktigast f�r var och en: �r det n�n speciell mat, n�got s�rskilt pynt, en viss mysig tradition? F�rdela uppdragen bland alla deltagare som inf�r vilket gemensamt projekt som helst.

Prata om julklapparna p� ett konstruktivt s�tt. V�lj inte bort dem, det blir bara jobbigt och grundar f�r missf�rst�nd, besvikelser och pinsamheter. Best�m ist�llet en niv� som k�nns bra (i kronor, antal paket eller n�t annat) eller g�r �nskelistan till en utmaning: "jag vill ha den feltryckta utg�van av Modesty Blaise 1978, eller en riktigt fiffig l�sning p� vantproblemet i hallen". Skippa blygsamheten och fred p� jorden, tala om vad du vill ha i konkreta ordalag.

Du kommer att bli f�rv�nad �ver dina anf�rvanters m�lmedvetenhet och uppfinningsrikedom n�r det g�ller att uppfylla dina �nskningar, och hur glad du kan bli �ver n�got som du valt sj�lv. Och allra mest, hur glada de �r �ver att f� g�ra detta f�r dig. Unna dem det.

Till alla medvetna chefer som funderar p� att rakt av sk�nka medarbetarnas julklappspeng till v�lg�rande �ndam�l ska den gr�na tomten bistert s�ga: "Sk�ms! S� g�r man inte!" Det �r l�tt att leka gener�s med andras pengar, och just d�rf�r skapar det ingen v�rme. Vill chefen g�ra en insats s� l�t medarbetarna diskret v�lja sj�lva mellan tv� likadana kuvert: biocheckar i det ena, tr�d i Afrika i det andra. Ingen ska av grupptryck tvingas avst� fr�n sin g�va, och ingen ska tj�na demonstrativa mallgrodepo�ng p� att g�ra det. F�r m�nga �r julg�van �rets enda p�tagliga kvitto p� att de �r uppskattade och v�rda n�got litet extra. Unna dem det, chefen.

S� t�nker jag att den h�r gr�na tomten skulle kunna vara alla vi tillsammans fast var f�r sig. Jag kan vara gr�na tomten f�r n�n, och du f�r n�n annan.

Jag tror att jag ska g�ra en gr�na tomten-sida d�r alla som vill kan bidra med fiffiga tips om genomt�nkta presenter med mening och hur man l�ser allt det jobbiga s� att julen verkligen blir s� d�r genommysig som vi alla vill. Vad s�ger ni? Mejla mig: [email protected] .




� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck