kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-11-20 - Komplext om rutiner

B och J har en l�rdagsritual. Var och varannan l�rdag ringer J vid halvelva-elva-draget p� B:s mobil och fr�gar om B vill �ta frukost. Underf�rst�tt p� stan. De f�rsta hundra g�ngerna eller s� svarade B "ja, kanske det, frukost �r ju gott." Nu har han rationaliserat det till bara "ja, kanske det". I dag �r det l�rdag.

- Ahahaha, jag vet vad du ska g�ra, hojtade jag retsamt triumferande.
- �ka och bada, svarade B.
- Va?!! sa jag.
- Nu blev du allt f�rv�nad.
- Jisses, f�rvirra mig p� detta viset, jag har ju inte ens kammat mig �n, gr�lade jag.

Jag log en l�ng stund �t det d�r, den varma tryggheten i rutinen. Jag beh�ver rutiner, m�r bra av dem. �nd� saboterar eller undviker jag dem n�r det kommer till mig sj�lv. Hittar p� n�t att g�ra ist�llet f�r att g� och l�gga mig i rimlig tid, f�rs�tter mig i situationer att jag inte hinner �ta (eller kan, f�r att jag �r f�r stressad), skjuter upp saker i det o�ndliga, slingrar mig ur allt som �r �terkommande och regelbundet. Jag l�ngtar efter sovmorgon men n�r jag v�l har utrymme f�r den s� kan jag inte sova i alla fall. Jag vet vad jag borde och skulle m� b�st av men g�r n�t annat �nd�.

Varf�r �r det s�?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck