kajo@diaryland
� G�stbok
� Mejl

� Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-10-17 - Taurus-utv�rdering

Karin med mörkgrön Ford Taurus FFVFolk har l�nge undrat om jag �r n�jd med min "nya" bil, men jag har inte k�nt mig mogen att ge ett riktigt svar p� den fr�gan. F�rr�n nu.

Ja, jag �r p� det hela taget n�jd med bilen.

Mest n�jd �r jag med att det �r principiellt r�tt att k�ra p� ett f�rnybart br�nsle. Genom att tanka etanol bidrar jag till att
- utsl�ppen av fossil koldioxid minskar
- Sveriges oljeberoende minskar
- nya jobb skapas i Norrland (n�rmare best�mt i �rnsk�ldsvik d�r en stor del av fordonsetanolen tillverkas)

Andra saker som jag varit mindre n�jd med men b�rjat v�nja mig vid:

- servopumpen l�ter en del men den har inte g�tt s�nder s� det �r kanske inget problem

- Taurusen ser ut som en tv�l men �r b�de l�ngre och bredare �n en Volvo 745. Tack vare servostyrningen �r den mycket l�ttk�rd men vad hj�lper det n�r bak�ndan bokstavligen sticker ut utanf�r carporten och grannen m�ste dra in magen f�r att kunna passera mellan sin och min bil? I ett p-hus anpassat efter Opel Corsa kan man h�lla sig f�r skratt.

- automatl�da med rattv�xel. Jag m�ste fortfarande titta p� l�gena f�r att v�lja r�tt v�xel och ur milj�synpunkt �r automatl�da mindre bra eftersom den �kar br�nslef�rbrukningen.

- Taurusens V6:a �r verkligen t�rstig som en amerikanare. Jag har hittills aldrig lyckats f� den att dra under litern. Det g�r nog knappast ens om jag trycker i mer luft i hjulen, som eco-k�rl�raren tipsade mig om.

Saker som jag inte avsiktligt valt men uppskattar nu n�r jag har dem:

- det enooooorma bagageutrymmet som utan problem sv�ljer sju normalstora bagar och kabinv�skor, ytterkl�der, tv� kuddar, fyra shoppingkassar, kamerastativ, drickaflaskor och annat krafs som fem personer drar med sig f�r en l�nghelg. Eller j�ttel�nga lysr�rsarmaturer.

- benutrymmet i baks�tet. H�pnadsv�ckande gener�st.

- s�kerhetsgrejer som trepunktsb�lte �ven mitt bak, dubbla airbags, b�ltesstr�ckare med mera.

- bekv�mligheten med elhissar, elspeglar med uppv�rmning, elstolar, h�j- och s�nkbara b�lten, AC, armst�d, den fiffiga konsolen med myntmoj�ng, kopph�llare och flera fack att ha sm�grejer och godisp�sar i, och fickor p� stolsryggarna �t de som sitter i baks�tet.

N�r jag k�pte Taurusen visste jag att den skulle dra mer br�nsle om jag tankade den med etanol; upp till 30 procent fick jag r�kna med. D�remot skulle jag tj�na cirka 10 procent i effekt eftersom etanolen motsvarar 113 oktan (att j�mf�ra med 95 i vanlig blyfri bensin). Ekonomiskt skulle det g� p� ett ut eftersom etanolen �r billigare.

Det �r inte riktigt sant. Jag spar faktiskt pengar p� att tanka etanol.

Vid Oslo-resan k�rde vi 130 mil. Ditresan gick p� etanol med en snittf�rbrukning p� 1,17 liter per mil. Vid hemresan med bensin (eftersom det inte finns etanolpumpar i Norge) drog den 1,14 liter per mil. Till Taurusens f�rsvar ska s�gas att vi var fem personer med full packning i bilen och j�mf�rbara, br�nslesn�lare bilar �r inte testade under s�dana f�rh�llanden. De sista 20 milen p� bensin gick dessutom mer �n lovligt fort.

Noterade ni det m�rkv�rdiga? Skillnaden i f�rbrukning mellan br�nsleslagen var inte alls n�gra 30 procent.

Vid sista tankningen kostade en liter blyfri 95 10:65. Det g�r ett milpris p� 12:10. En liter etanol kostade 7:85, vilket g�r ett milpris p� 9:20. Fortfarande h�gre �n f�r en sn�l bensinbil men i alla fall en besparing p� n�stan tre kronor (2:90) f�r just min bil.

Och, f�r att citera min nyfunna norska kompis �yvind: "Hva ren milj�samvittighet er verd kan ikke m�les i kroner og �re."



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







�
bara ett rosa streck