kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-09-14 - Vardagsrutiner

Jag har bott i den h�r l�genheten i sex �r och fyra m�nader vilket �r personligt l�ngdrekord.

Jag har varit tillsammans med B i tio �r och sju m�nader, vilket ocks� �r personligt l�ngdrekord.

Med tiden har det utkristalliserats vissa rutiner.

Varje dag sorterar jag tomma f�rpackningar, plockar bort tidningar och ovidkommande grejer fr�n k�ksbordet, kastar reklam, s�tter in post som ska sparas i p�rmar och r�ttar till mattor som djuren flyttat. G�r ut med hunden fyra eller fem g�nger, matar katterna lika m�nga g�nger, fyller p� torrfoder och diskar hundens vattensk�l en eller tv� g�nger samt rensar kattl�dan vid varje v�nda in i badrummet. Jag dricker vanligen minst fyra muggar te, ibland uppemot tio. Jag kollar eposten 2-20 g�nger per dag, l�ser ett drygt tiotal favoritwebbsidor och �gnar i snitt en halvtimme �t dagstidningen.

Ett par g�nger i veckan fyller och plockar jag ur diskmaskinen, handdiskar s�nt som inte t�l maskindisk, b�r ut br�nnbart avfall, handlar mat, pratar med kompisar eller K i telefon, skriver h�r i dagboken, l�ser fackpress och fackb�cker och ser n�got program p� TV.

En g�ng i veckan f�r jag s�llskap p� hundpromenaden och b�r ut returpapper, returkartong, kompost, plast- och metallf�rpackningar, dammsuger golv, vattnar blommorna, skurar kattl�dan och badrummet samt tankar bilen (fast inte allt p� samma dag).

Var 14:e dag (ungef�r) har jag ett fyratimmarspass i tv�ttstugan, h�lsar p� mamma eller sv�rf�r�ldrarna, handlar n�t p� �oB eller Rusta samt k�per kattsand.

En g�ng i m�naden ringer jag till paps, rensar avloppet i duschen (isch!), g�r p� restaurang, bio eller caf�, hyr en film, best�ller n�t via n�tet (troligen b�cker fr�n Adlibris), plockar undan sko- och kl�dh�gen i hallen, betalar r�kningar, k�per hundmat och utr�ttar n�got �rende p� stan.

En g�ng i kvartalet tv�ttar och st�dar jag bilen, tillbringar en eftermiddag med n�n l�ngt-mellan-varven-kamrat, lagar s� mycket mat att jag kan frysa in n�gra portioner, l�ser en roman, rensar ordentligt p� skrivbordet samt skickar en hel h�g fakturor p� gjorda jobb - och t�nker att jag ska g�ra allt detta oftare h�danefter (vilket jag aldrig g�r). Dessutom pantar jag flaskor, b�r ut returglas och k�per tv�ttmedel.

En g�ng i halv�ret rensar jag garderoben och skaffar nytt av det som blivit f�r slitet, best�ller en rej�l bunt skivor fr�n Ginza eller CD WOW, r�jer bland v�xterna p� f�nsterbr�dorna, g�r ett studiebes�k p� krogen och �ker till Ikea.

En g�ng om �r �ker jag till Stockholm f�r jobb eller p� en sista minuten-resa till v�rmen. Jag b�r ut en burk rest- och milj�farligt avfall som vanligen inneh�ller ett par gl�dlampor, ett trasigt dricksglas, n�gra batterier (men de blir f�rre eftersom jag �verg�tt till laddbara), krokiga h�ftklammer, en klistertub och en tuss svinto, samt k�per maskindiskmedel, handdiskmedel och s�pa och frostar av frysen (det har jag t�nkt g�ra mycket oftare men det �r ju alltid en massa mat i den).

Det senaste �ret har jag inte �kt skidor, simmat, tr�nat p� gym, cyklat, varit p� kurs, burit kjol eller fotograferat med stativ och diafilm i kameran.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck