kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-08-23 - Lador, höst och annat

Hepp, jag blev visst så uppslukad av miljöbilseposet att jag glömde lägesrapportera en del annat.

* Ladorna. I fredags åkte jag och tre kumpaner (B, T och P) med hund och två kassar fika till rivningsplatsen, där fadershjärtat senare mötte upp. B tog lugnt och metodiskt ner 120 kvadratmeter plåttak medan far stod på marken och skrek välmenta instruktioner:

- Öjj! Kliv på vänstra sidan istället! Du! Vinkla kofoten snett! Nejnejnej!!! Uppåt!!! Lyft - å sen vrid!. Flytta efter stegen nu. Ta den där spiken först. Kommer du åt där borta?

Lyckligtvis är älsklings-B utrustad med selektiva öronlock. Jag hade blivit gaaaalen.

P vimsade omkring med en kofot och njöt av att "få utlopp för sina aggressioner" som han uttryckte det. T satt här och där, bar nån pryl emellanåt och gjorde utflykter i buskarna med hunden.

Själv började jag riva lockläkten, trots att pappa ansåg att vi skulle vänta med den tills taket var av. Det visade sig då att både läkten och panelen är spikad med fyrtum som nitats (vikts in) på insidan. Sedan jag kämpat och förlorat mot spikningen (det blev bara stumpar av läkten) gjorde vi ett test och bröt ut 10-20 panelbräder. Två tredjedelar av dem sprack och en del gick inte att få loss ens med dubbla kofötter. Mycket snopet.

Paps, Scooby och jag gjorde då en räd in i hästhagen där den andra ladan står. Det vill säga, jag och Scooby uppehöll de åtta hästarna medan pappa slank in bakom dem och provbröt en bräda vid ladknuten.

Utifrån denna snabbanalys ansåg far att vi borde bränna den större ladan och istället ta bräder från hästladan där spiken var medgörligare. Sen åkte han hem och lämnade mig åt bryderierna.

Jag är förstås inte säker på att en (1) provbruten bräda är representativ för hela ladan. Dessutom är virket i hästladan av klenare dimension. Min senaste teori är nu att vi ska återgå till plan A och såga av reglarna så att jag får meterbreda väggbitar. På så vis behöver vi inte dra ur någon spik, och dessutom borde det gå fortare. B är fortfarande passiv motståndare till hela projektet men P är på, så vi får väl se hur det går.

* Vädret. Märkte ni att hösten kom i lördags kväll? Jag har vantar och halsduk när jag promenerar med jycken.

* Brottslingsanlagen. Kofoten hanterar vi hyfsat, men det där med att slanga bensin ur bilar är inget för B eller mig. Jag letade på bensinmacken efter en hävertpump, det vill säga en pumpdosa i plast med en smal slang, men fick inte tag i någon, så vi försökte på det gamla bovviset, genom att suga upp bensin med munnen. Det lyckades inget vidare, på sin höjd blev det sju matskedar bensin. Fastighetsskötaren som anser sig vara väldigt bra på bensinslangning fick med stora besvär ut ungefär tio liter. Sen avblåste jag räden. Lite surt var det att skicka Sierran till skrot med nästan full tank.

* Bilplaner. Jag har gjort en lista över fyra-fem tänkbara objekt och lagt rutten. Överst på listan står en bil i Umeå och dit är det 40 mil enkel resa. Nu oroar jag mig lite för att den ska bli såld innan jag hinner titta på den. Preliminärt åker vi på fredag morgon, men det hänger på om jag är klar med ett uppdrag då. Helst vill jag åka på en gång. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck