kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-08-21 - Milj�bilar

F�rs�kringsbolaget avr�dde � det best�mdaste fr�n att ens t�nka p� att laga Sierran, s� nu har jag s�lt den till sista vilan. P� m�ndag kommer b�rgaren. I helgen m�ste jag plocka ur mina grejer och best�mma om den ska f� g� till skroten med sommar- eller vinterd�ck.

Nu vill jag ha en snygg, v�lservad herrg�rdsvagn som g�r p� etanol, f�r h�gst 45.000 kronor, men det �r minst tv� variabler f�r mycket s� jag blir tvungen att kompromissa. Maxpriset �r dock inte f�rhandlingsbart.

Etanolbilarna i den prisklassen �r Ford Taurus 1995-2000. De �r v�lutrustade p� amerikanskt vis och vanligtvis v�lsk�tta eftersom de flesta g�tt som leasingbilar hos milj�medvetna myndigheter och f�retag. Tyv�rr finns det inga herrg�rdsvagnar bland dem, och alla �r m�rkgr�na.

Vill jag n�dv�ndigtvis ha en etanolkombi s� �r det Ford Focus FFV som g�ller, men de �r av �rsmodell -02 och senare. Andrahandsv�rdet �r f�r h�gt f�r min pl�nbok och J anser dessutom att de kr�nglar irriterande mycket. J borde veta, han servar s�dana var och varannan vecka. Det �r inte etanoldriften som kr�nglar utan bilarna som helhet, vilket f�rmodligen har att g�ra med att Focus �r Fords snikmodell.

Det finns andra milj�bilar: Volvo, Opel, VW och Fiat har numera modeller som g�r p� biogas/naturgas eller bensin, och Toyota har en elhybridbil som v�xlar mellan el och bensin. Det finns �ven rena elbilar (Citro�n Berlingo) men de har kort r�ckvidd.

Begagnade gasbilar s�ljs ofta billigt eftersom folk �r skeptiska mot s�nt som de inte �r vana vid, det vill s�ga att tanka gas. M�nga gasbilar �r dessutom efterhandskonverterade (till exempel BMW 316) vilket inneb�r att gastanken tar en massa plats i baks�tet eller bagageutrymmet, och dessutom ska besiktigas med j�mna mellanrum. Gasen �r billigare �n bensin men tankst�llena finns fr�mst i omr�dena kring Stockholm och G�teborg. Personligen anser jag inte att naturgas �r s�rskilt mycket b�ttre �n bensin, det �r fortfarande en �ndlig och fossil k�lla. Ska det vara gas s� ska det vara biogas enligt min �sikt. Och s� b�r man ju helst ha en pump i n�rheten.

Elhybridbilen �r praktisk, den laddar batteriet under bensink�rning och v�xlar automatiskt �ver till el n�r det �r l�mpligt, men den �r dyr i ink�p. Rena elbilar �r helt tysta och sl�pper inte ut n�gra avgaser men m�ste laddas vid ett uttag, och man f�r inte sm�ladda dem f�r d� pajar batteriet. Batteriet kostar n�stan lika mycket som bilen. Och s� var det ju det d�r med r�ckvidden. Sju mil(?) �r inte mycket att komma med i Norrland.

Etanolens lov har jag sjungit f�rut s� h�r n�jer jag mig med sammanfattningen: etanol �r ett lokalt producerat drivmedel som bland annat tillverkas i �rnsk�ldsvik av rester fr�n pappersmassatillverkningen, det vill s�ga av tr�, med l�ga utsl�pp som inte bidrar till v�xthuseffekten. Etanol kan �ven tillverkas av spannm�l, energigr�s och beslagtagen tullsprit :-), men att anv�nda mat och djurfoder i bilar tycker jag �r sl�seri.

Alla bensinbilar g�r att k�ra p� etanol. M�nga f�rgasarbilar t�l upp till 50 procent inblandning utan justeringar. Vill man k�ra p� ren etanol s� m�ste man st�lla om f�rgasaren s� att den f�r mer br�nsle. Vill man sedan k�ra p� bensin s� m�ste man st�lla ner f�rgasaren igen. Bensinbilar med insprutning beh�ver en tryckregulator f�r 700 kronor, eller s� kan man chipstrimma dem f�r n�gra tusen, s� g�r de ocks� p� etanol. I dag �r det dock inte lagligt att konvertera bensinbilar till etanol utan att besiktiga om dem - men det g�r folk �nd�. L�s till exempel om Peter Hallgren i G�vle som �r en f�reg�ngare i Sverige.

Grejen med de fabriksbyggda etanolbilarna �r att de har en moj�ng som k�nner av vad som finns i tanken; man kan blanda etanol och bensin i valfria m�ngder. Finns det ingen etanolpump s� tankar man blyfritt. Det �r ocks� till f�rdel p� vintern. Etanolen t�nder tr�gt och d�rf�r blir rena etanolbilar sv�rstartade n�r det �r kallt. Det avhj�lps med motorv�rmare eller startgas, men det kan f�rst�s vara irriterande. P� vintern kan man d�rf�r pytsa i bensin, s� startar bilen l�ttare. Det finns ganska m�nga etanolpumpar i norra Sverige och h�ndelsvis en bara en kilometer fr�n mig.

Mitt val st�r nu allts� mellan en "riktig" etanolbil (= sedan) eller en bensindriven kombi (som i och f�r sig olagligt g�r att konvertera till etanol). Jag vill dessutom ha dragkrok och AC.

F�rmodligen blir det en tur till Ume� och �rnsk�ldsvik i slutet av n�sta vecka. Det �r d�r det finns flest etanolbilar.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck