kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-08-08 - Robin Hood goes west

Icke ett endaste litet hallbildserbjudande har letat sig till min postl�da. Vad det nu kan bero p�?

I g�r var jag som sagt p� sv�gerskans 40-�rskalas. Bs f�r�ldrars g�rd ligger enast�ende fint intill en �lv, med en 300 meter bred gr�smatta ner till stranden och en stor loge p� lagom avst�nd fr�n huset. Perfekt st�lle f�r alla m�jliga somriga tillst�llningar. Dessutom var v�dret fullkomligt str�lande och �lven l�g blank som en spegel s� n�r som p� vakringarna.

Sv�gerskan �r numera inbiten line dancer och d�rf�r var westerntemat givet. Logen hade pyntats med diverse fynd ur uthusen: gamla vagnshjul, kohudar i olika storlekar, tr�r�fsor, grepar, enorma timmersvansar och mycket annat. En del av de hatt- och bootsf�rsedda g�sterna fattade f�rst inte vart de kommit utan trodde att de var p� en hyrd bygdeg�rd. :-)

F�re middagen var det fyrkamp ute p� gr�smattan: h�stskokastning, b�gskytte, winchesterskytte och pilkastning. Det inneb�r att jag nu allts� har spelat pilb�ge f�r f�rsta g�ngen. Jo, s� heter det internt, lite sk�mtsamt.

B och hans bror med familj t�vlade i b�gskytte p� den tiden vi tr�ffades. En dag fick jag ov�ntat ett fax till kontoret fr�n b�gskyttef�rbundet att Bs tv� svenska rekord p� en t�vling inte kunde godk�nnas eftersom t�vlingen utlysts en dag f�r sent, typ 13 dagar ist�llet f�r 14 dagar som jag tror reglementet f�reskriver. Jag viftade uppr�rt med papperet �t B som knappt r�rde en min: "Det g�r inget, jag har redan fem sen f�rut..."

Jag kan bli p� fruktansv�rt d�ligt hum�r om jag inte lyckas med n�t i f�rsta f�rs�ket, och jag avskyr att k�nna mig dum och klumpig. Det i kombination med insikten att B var b�st i Sverige och att hans b�ge �r n�n stenh�rd sort med extra rullar och krusimojjer som jag inte ens tror att jag orkar sp�nna gav mig lite ... eeeeh, prestations�ngest, s� jag provade aldrig ens. Sen la B b�gen p� hyllan och d�r har den legat de senaste fyra-fem �ren.

Men nu hade sv�gerskans b�ge kommit fram p� gr�smattan, och jag hade mentalt st�llt in mig p� att det �r helt okej att vara s�mst i fyrkamp. Till min f�rv�ning orkade jag faktiskt sp�nna b�gen, och inte nog med det, p� tredje serien sk�t jag 37 po�ng p� fem pilar. *stolt* Nu kan jag s�ga att det inte �r ett dugg fiffigt att skjuta pil n�r man har en str�ckning i nacken, efter tredje serien fick jag akut nacksp�rr, men det var roligt och B lyckades ganska snabbt massera loss senan som fastnat.

Jag misst�nker att det var t�nkt att ytterligare en gren skulle ha ing�tt i kampen. Utanf�r logen fanns n�mligen en kuddkrigsstock upph�ngd 1,5 meter ovanf�r tjocka h�jdhoppsmadrasser. Nu var det bara ungarna som h�rjade d�r hela kv�llen. Jag var sugen p� att utmana B (efter studier m�rkte jag att den b�sta taktiken var att sitta passiv och l�ta motst�ndaren sl� sig sj�lv ur balans och B hade ju druckit �l) men jag ins�g att det nog snarare vore att utmana f�rs�kringskassan. Jag ska ju jobba i morgon.

Scoobs var f�rst�s ocks� med och busade hela kv�llen med sina kompisar. P� nattkr�ken n�r vi �kte hem somnade han i baks�tet. Det har inte h�nt sedan den stora sl�kttr�ffen f�rra �ret. Nu ligger Scooby som en slagen hj�lte i f�t�ljen och B slappar i s�ngen fast klockan �r �ver tv�. Sj�lv ska jag nog p� sin h�jd st�da lite i dag. Det tar p� krafterna att vara p� kalas.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck