kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-08-06 - Besiktigad x 2

Jag rotade fram Spitfiren ur f�rr�det i g�r kv�ll och fick den besiktigad i morse. "Inga kymmer alls" som Bs kompis B brukar s�ga.

Sen tr�ffade jag grannen som undrade varf�r i fridens dar jag inte varit till l�kare �n, s� d� ringde jag h�lsocentralen och fick tid en kvart senare(!). Mest �kte jag f�r att gardera mig mot n�gra framtida "vad var det vi sa..?!". Inga kymmer d�r heller.

F�rs�kringsbolaget har l�tit meddela att de inte kan ers�tta min bil eftersom jag saknar vagnskadef�rs�kring; v�ntat, men jag f�ruts�tter att jag f�r ers�ttning via den v�llandes trafikf�rs�kring n�r olyckan �r f�rdigutredd. Medan jag v�ntar p� att papperskvarnarna ska n� dit kan jag inte anv�nda bilen, d�rav snabbv�ckningen av Spitfiren.

Bs kompisar har vallf�rdat till min parkering f�r att besk�da krockskadorna och de �r eniga i sin dom: "Det blir l�sen, garanterat".

... och de rara sm� liven sk�mmer bort mig fullst�ndigt. Bs kompis B erbj�d mig p� st�ende fot att l�na hans BMW ett tag och J planerar redan mitt n�sta bilk�p. "Ta l�sen men beh�ll bilen, s� ska jag g�ra den k�rbar igen medan du letar en ny. Du ska k�pa en Toyota Corolla ist�llet f�r de kr�nglar aldrig, och sen kan du s�lja Forden som reservdelsbil."

Mina protester om att jag gillar Ford och att Sierran minsann inte kan lastas f�r att den r�kade bli p�k�rd faller inte i god jord. Bs kompisar tittar medlidsamt p� mig och tycker n�rmast synd om mig, det stackars missledda stycket. "Hon vill ha en Ford...?" s�ger de och skakar p� huvudet.

Mitt i villervallan har jag dessutom g�tt med p� att byta mobilabonnemang och telefon. Inte ett dugg listigt med tanke p� att jag beh�ver alla pengar jag kan f� loss f�r att ers�tta Sierran, men det ena gav det andra och ... ja.

Det ringde n�mligen en kille fr�n Telia och ville att jag skulle byta mitt gamla pottabonnemang mot ett med 25 fria samtalsminuter f�r 100 kronor i m�naden. Det skulle bli mycket f�rdelaktigare f�r mig med l�gre pris b�de dag- och kv�llstid, 3,90 respektive 0,30 ist�llet f�r 6 kr och 0,80.

Jag kontrade med att jag ju i dag f�r ringa upp hela m�nadsavgiften, 95 kronor. "Ja, men det motsvarar ju bara 16 minuter p� dagtid", sa han. "Visst, men det r�cker till n�stan 120 kv�llsminuter, och om jag skulle prata upp de 25 fria minuterna p� kv�llstid, s� f�r jag ju i alla fall betala ganska dyrt dagtid."

D� kastade han in en mobiltelefon i aff�ren. En Sony Ericsson T230 f�r en krona. "Tss, det �r ju en sniktelefon!" sa jag. "Jag har en telefon som jag �r n�jd med. Ska jag byta s� ska det vara till en med kamera."

Killen var genast med och f�reslog en annan Sony Ericsson - men jag ville ha en Siemens i s� fall. Tre minuter senare ringde han igen, storn�jd, och erbj�d en C65 f�r bara 395 kr. "Nja, en M65 hade jag nog t�nkt mig, den d�r du n�mnde k�nner jag inte till... Den m�ste jag kolla upp f�rst", sa jag sv�vande.

Och d�r p� Siemens hemsida blev teknikn�rden i mig blixtf�r�lskad i den nya toppmodellen som sl�pps n�sta vecka, en S65 med 1,3 megapixel digitalkamera, video, modem, epost och 11+32 megabyte minne, blue tooth och IR. Ja jisses.

Han bj�d under halva priset, s� jag slog till. Hujeda mig. Snacka om att jag g�r avsteg fr�n mina principer om att undvika all on�dig �verkonsumtion.

Det m�ste v�l vara n�n svit efter olyckan. Eller va? ;-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck