kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-07-23 - D�rrar, garv och gravar

Jag h�ller lite utkik efter yttre pard�rrar fr�n f�rra sekelskiftet. Ni har s�kert sett s�na p� n�t gammalt tr�hus: tv� h�ga, smala d�rrar med den �versta fyllningen av glas. Det satt s�dana p� Projektet i original, men de �r f�rsvunna, troligen f�rst�rda efter en �versv�mning i k�llaren d�r de hamnade sedan de blivit utbytta mot en ful enkeld�rr fr�n 50-talet.

Parytterd�rrar �r s�llsynta numera, av flera sk�l. Dels fanns det ju vanligen bara ett d�rrpar per hus, dels slets de h�rt av v�der och vind, och eftersom de var oisolerade ans�gs de inget v�rda s� n�r de byttes hamnade de antingen p� n�t mindre uthus eller s� br�ndes de direkt. I skiftet mellan handgjort och maskingjort tycktes det maskingjorda finare.

Nytillverkade kostar kring 15.000 kronor paret, men d� �r det moderna material i dem och det syns att de �r kopior. Jag vill ha �kta vara.

F�r ett par veckor sedan s�g jag en annons om spegeld�rrar i diverse utf�randen, s� jag �kte till v�rldens �nde och tittade. Nog hade hon m�nga spegeld�rrar, och de flesta fr�n r�tt sekelskifte, men inga ytterd�rrar av den sort jag s�kte. Men s� kom hon p� att grannen n�mnt att hon ocks� hade d�rrar �ver. Det bar iv�g till grannen och upp p� h�breloftet via taklucka och en smal, vinglig stege. Och minsann, d�r fanns just s�na d�rrar som jag var ute efter, inlastade l�ngst in under snedtaket bakom en massa annat br�te.

Grannen som var i 75-�rs�ldern verkade b�de vimsig och girig, s� jag fick ingen riktig kl�m p� om d�rrarna skulle s�ljas och hur mycket hon i s� fall ville ha. "S�na d�r �r dyra nu! Jag ska ta hit n�n som kan v�rdera dem �t mig." S� jag �kte hem med of�r�ttat �rende.

I helgen kom jag p� att jag beh�ver n�gra innerd�rrar till mitt andra bygge, stugan nere vid sj�n, och d�rf�r �kte jag tillbaka till v�rldens �nde med sl�pvagn. D� visade det sig att grannen s�lt parytterd�rrarna bara n�gra timmar tidigare, f�r 500 kronor. Gissa om jag gr�mer mig? Men det var v�l inte meningen att jag skulle ha dem d�.

P� hemv�gen k�rde jag dessutom bort st�dhjulet till den nya sl�pvagnen. Jag hade hissat upp benet men inte l�st hjulet i urtaget, s� det kom f�rmodligen i snurr och g�ngade ur sig sj�lvt. Den sn�lle vagnf�rs�ljaren gav mig ett nytt, trots att det var mitt eget fel. "Du �r inte precis den f�rsta..." sa han och log.

Sen sist har jag dessutom sett Garvsyras folklustspel vid D�da fallet.

Biljetterna var en f�delsedagspresent fr�n sv�rf�r�ldrarn och levererades med tillh�rande god middag och trevligt s�llskap, och vad vi skrattade... Scenen n�r mafiosohantlangaren K�lken bakar pizza �r nog det v�rsta jag sett p� flera �r, att karln inte slagit ihj�l sig �r en g�ta. Och n�r Helga Hage tog andra hutten av sanningsserumet, d� m�ste jag torka t�rarna ur �gonen. G�r-det-sj�lv-ultraljudet och Vilhelminas diskussion med sin bror var ocks� ut�ver det vanliga, och s� den udda typen Tryggve Trana, och ... Jo, de hade f�tt till det. :-)

En annan kul sak �r att publiken sitter p� en vridl�ktare som kan snurra 360 grader, vilket inneb�r att det finns tre-fyra scener att spela p�: f�bodvallen Fjutten �r sig alltid lik, men stan byter namn och skepnad d� och d�, och d�remellan finns tv� platser l�ngs "landsv�gen" som �r mer neutrala.

I kv�ll ska jag �ta middag med kompisen �. Det brukar bli �tta timmar maratonprat n�r vi tr�ffas, s� n�t annat l�r inte hinnas med i dag. :-)

I morgon ska vi till landet. Det �r sork�r i �r och Scooby har mycket att g�ra. H�romkv�llen tog han fem sorkar p� en timme. Han springer i kapp dem, bryter sorkens nacke med en snabb sn�rt, gr�ver ner den i n�rmaste odling, och st�rtar genast iv�g f�r att jaga fler. Scooby seriem�rdar med mycket st�rre finess �n katterna, utan en droppe blodspillan, och s� slipper man slaktresterna ute p� g�rden eftersom han gr�ver ner dem direkt. Det kanske man kan g�ra aff�rer p�?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck