kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-03-08 - K�plusta

K�pa, k�pa, k�pa. Vill ha, vill ha, vill ha.

Jag genomlider just den v�rsta perioden av materialism p� m�nga �r. Det �r ingen hejd p� vad jag vill k�pa och fixa och greja med. Nu ska det g�ras om och styras upp och tillr�ttal�ggas �verallt.

I tankarna blir ink�pslistorna l�ngre och l�ngre, men bankkontona fylls absolut inte p� i samma takt s� jag f�rs�ker l�gga band p� mig.

Vanligtvis har jag inte s�rskilt sv�rt med det. Jag f�r ett shoppingskav i halv�ret och k�per n�gra kassar of�rargligt dyra saker, vanligen tv� av varje f�r att det "kan vara bra att ha". Tv� m�ttsatser f�r �tta kronor styck f�r d� kan jag ha en till mat och en till tv�ttmedel/f�rgpulver/gips. Eller tv� stuvbitar f�r 49 kronor, f�r att de �r fina, och ifall jag f�r lust att sy n�got. Fjorton burkar tonfisk i vatten p� extrapris (tre kronor styck) f�r att katterna och hunden �lskar det och konserver h�ller sig ju i alla fall s� l�nge.

Men nu �r det stegar och arbetsb�nkar, f�rl�ngningskablar, en polermaskin och diverse andra elverktyg, klickgolv, en grensax, f�t�ljer och en bordsskiva, nya s�ngkl�der, fler bokhyllor ... f�r tusentals kronor.

Och b�cker, f�rst�s, men d�r kan inga mentala band i sinnev�rlden h�lla mina fingrar i styr. Snart kommer ytterligare ett paket med fem-sex b�cker fr�n Adlibris. Hoppl�st fall.

Aprop� b�cker s� packade jag dem i papperskassar och bar in dem i sovrummet i helgen, som ett steg i Operation kasta ut helt�ckningsmattan ur vardagsrummet. Det tog s�kert tre timmar extra bara f�r att jag var tvungen att bl�ddra i s� m�nga.

I morgon ska jag k�pa (detta f�rf�rliga ord!) medel till matt- och m�beltv�ttmaskinen som jag l�nat av sv�gerskan. Sv�rmor vill n�mligen ha den utkastade mattan till ... ja, inte vet jag, underlag f�r blomkrukor eller m�bler p� lager kanske? S� jag antar att det �r l�mpligt att tv�tta bort n�gra �rtiondens smuts innan man b�rjar klippa och greja med den. Jag har aldrig tv�ttat en helt�ckningsmatta f�rut. M�jligen vill man inte vara hemma medan den torkar? D� kanske det �r b�st att spara till helgen. Tja, det kostar ju i alla fall inget s� det kan jag ju �gna mig �t.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck