kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-03-04 - Gr�na tapeter

Jag har k�pt tapeter! Nu finns det (n�stan) ingen �terv�ndo l�ngre - sovrummet kommer att bli gr�nt: tv� nyanser av blekt lindblomsgr�nt �r v�l det n�rmaste jag kan beskriva det.

Egentligen hade jag t�nkt gr�tt. Det kanske h�rr�r fr�n min depressiva tid, men jag har sett framf�r mig ett par varma gr�toner fr�n mjuk, m�rk blyerts till lite bruntonad mullvad, eftersom sovrummet alltid �r m�rklagt. Om vi inte sover s� spelar B tv-spel eller tittar p� tv. Lika bra att spinna vidare p� det och g�ra en m�rk, mysig grotta av rummet. Till detta t�nkte jag m�rkt golv, en stor egendesignad taklampa med utskurna stj�rnor, f�nsterlampor och tv-b�nk i mattborstat st�l, tunga, ton-i-tonm�nstrade gardiner, kanske �ven en s�nggavel i samma tyg. Grabbigt liksom. Och s� de sk�nt f�rgsprakande affischerna som jag k�pte f�r en massa �r sedan: grodor, tigrar och elefanter inramade av svart metall.

Sedan b�rjade jag titta p� tyger och tapeter och ins�g att gr�tt/mullvad inte �r en kombination i ropet just nu, eller kanske aldrig har varit det? Grafiskt svart och vitt kan man hitta, storvr�kiga djurm�nster p� platt botten eller kanske n�got enf�rgat gr�tt som drar �t lila eller bl�tt - men det vill jag ju inte ha.

S� jag t�nkte om, och t�nkte avslappning ... lugn och ro ... gr�nt. Melerat gr�nt, lite svampad k�nsla kanske. Med bokfolie som kontrast - d� fyller �ven gabond�rrarna in fint. Men d�rifr�n till att k�pa tapeter �r steget mycket l�ngt. Jag hade nog kanske inte ens t�nkt k�pa tapeter. Jag hade kanske bara t�nkt dagdr�mma alltihop.

Men s� i dag var Scooby och jag ute p� isen med P och hunden Ylwa, och vi hade parkerat nere i hamnen d�r en f�rgaff�r annonserade tapetrea. 39 kronor rullen. T�nk, d�r fanns precis tillr�ckligt m�nga rullar i n�stan den gr�na nyans jag hade t�nkt mig. Visserligen aningen ljusare, och med antydan till randm�nster, men n�ra nog. Jag slog till. Ett nytt rum f�r under 300 kronor, billigare kan man v�l inte komma undan? Jag blev s� entusiastisk att jag lyxade till med tv� rullar b�rd till ordinarie pris - de var n�stan dyrare �n tapeterna. Och sen av bara farten k�pte jag den d�r flaskan renoveringsv�tska till gabond�rrarna ocks�.

Sovrummet �r egentligen prio 2 p� min lista, men jag antar att rullarna kan ligga till sig ett tag. Dessutom m�ste jag inleda f�rhandlingar med familjens tapetserarm�stare, lilla mamma, om n�r det kan passa att klistra upp dem. Sj�lv �r jag bara den futtiga hantlangaren som motpassar och rensk�r. :-)



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck