kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-03-02 - P� l�tta vingar

K k�pte tulpaner �t mig f�r att jag var p� s� d�ligt hum�r f�r det d�r med skoterdynan och strykj�rnet, och si, det hj�lpte. Vem kan vara arg med n�san i ett f�ng ljuvliga aprikosa tulpaner? :-D

I min bes�ksstatistik kan jag se vilken l�nk de senaste bes�karna kommit via. Det �r sp�nnande f�r r�tt som det �r uppt�cker man nya, trevliga bekantskaper *vinkar till blink* - men h�romkv�llen hittade jag i loggen en ok�nd adress som, vad jag kan se, inte alls har l�nkat till mig. P� den adressen skriver n�gon om hur hon ska krossa en annan person och njuta av det. Jag vet inte vad det handlar om men k�nde �nd� starkt obehag. S� mycket h�mndlystnad. Finns det en s�dan person bakom mig ocks�, bakom n�sta knut?

Med en rysning minns jag den soppa jag hamnade i n�r jag var 16-17 �r. En �ldre tjej hade f�tt f�r sig n�got om mig och startade en kampanj som rullade i ett par veckor och fick vilt fr�mmande m�nniskor att spotta efter mig p� gatan. Det var kusligt. Anklagad f�r n�got jag inte gjort, av m�nniskor jag aldrig sett. Hur f�rsvarar man sig mot s�nt? Efter den betan har jag den allra st�rsta respekt f�r ryktesspridningens kraft.

Med internet har den kraften tusenfaldigats, om inte mer. En tjej p� en lokal gymnasieskola r�kade f�r n�gra �r sedan ut f�r ett grymt "sk�mt" - n�n (kille, f�rmodar jag) hittade en porrbild med en modell som liknade gymnasietjejen, d�pte den med hennes namn och skickade runt filen via skolans intran�t. Men h�r i l�net �r alla skolor ihopkopplade, och snart hade bilden letat sig ut. "Alla" hade sett den, och alla trodde att det var hon. Eller i alla fall l�tsades att de trodde det, f�r n�jets skull. Hon m�ste ha blivit fruktansv�rt br�nd och f�rnedrad.

F�rmodligen finns den feld�pta filen kvar i datorer runtom i stan. Hon kommer aldrig att bli fri, lika lite som pedofilernas offer kan bli det sedan bilden en g�ng publicerats p� internet. Minns detta: Vad som en g�ng kommit ut finns ute! �ven om du raderar det inom n�gra timmar s� kan n�gon ha gjort en kopia och sedan �r processen om�jlig att stoppa.

R�dda Barnen Hotline ber�ttade p� ett seminarium om bilder som �r tjugo �r gamla; offren �r vuxna och har numera egna barn, f�r�varna har avtj�nat sina straff f�r l�nge sedan, men bilderna finns kvar och sprids nu p� nytt, via webben.

Det tar aldrig slut.

Jag stoppar n�san i min bukett av tulpaner och klappar den spinnande katten.

F�r jag be er om en sak - nej, tv� - s� �r det att ni t�nker er f�r innan ni vidarebefordrar n�got som kan uppfattas som kr�nkande, och att ni �ppnar munnen och s�ger ifr�n om ni h�r n�got som �r galet, elakt eller or�ttvist om en person som ni k�nner. Det beh�vs inte mer f�r att stoppa ett rykte som annars kan f� f�r�dande konsekvenser.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck