kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-02-27 - Element�rt

Ks bana som fastighets�gare har inte g�tt helt kr�ngelfritt: kortslutning i utebelysningen, en trasig vattenkran, vilt sprutande slang till tv�ttmaskinen, vatten i imkanalen i k�ket, fel p� v�rmesystemet, l�ckande element och...

Elementen �r det fabrikationsfel p�. P� fram- och baksidan �r det stansat sm� h�l, cirka 7x2 mm l�nga (m�jligen till f�sten?) som sedan bara �r �verlackade med vit emaljf�rg. Nu har f�rgen b�rjat ge sig och d� l�cker elementet. Hittills bara ett (p� tv� st�llen), men vi f�rst�r att det �r samma fel p� allihop. En granne p� byn som satte in likadana element samtidigt bytte ut alla sina f�r flera �r sedan n�r tre p� raken hade sprungit l�ck. Mannen som monterade dem �r d�d nu, men �nkan ber�ttar att de ocks� hade likadana element, och samma problem. Ett j�ttel�ngt element i vardagsrummet satte hela golvet under vatten en dag n�r de inte var hemma.

Jag har instruerat K att kolla elementen noga varje g�ng hon vattnar blommorna. F�rhoppningsvis sipprar de innan de sprutar. Det �r om inte en tickande bomb s� i alla fall ett s�ll som bara v�ntar p� att h�nda. Fr�gan �r inte om utan n�r. Kymigt.

Jag undrar hur l�nge man kan reklamera fabrikationsfel?

Ett enda element kostar drygt 1500 kronor, och jag tror att de �r fler �n tio, s� det blir dyrt att byta allihop. Det har gnagt mig ett tag, men i dag kom jag p� n�t.

Det f�rsta trasiga elementet st�r kvar i stallet. Om vi tar av fl�nsarna p� baksidan och skickar det p� bl�string, s� borde vi kunna se var stansh�len sitter. Det �r troligt att h�len �r p� samma st�llen p� alla element, och i s� fall kan vi t�mma v�rmesystemet i sommar, m�ta ut punkterna, ta bort f�rgen just d�r, laga med plastic paddings elementfix och l�gga �ver med emaljlack. Mycket jobb och inte supersnyggt men bra mycket billigare �n att byta ut rubbet.

Ah, skit, jag kom genast p� en hake. Elementen �r olika stora. Hepp. Men h�len kanske sitter i samma h�jd i alla fall, eller i n�got m�nster som g�r att r�kna ut.

Mamma har kvar fakturan p� jobbet. Jag gruvar mig lite f�r att be �nkan om att f� titta i bokf�ringen - f�r med fakturadatum och artikelnummer borde det g� att r�kna ut vem som levererat elementen. Kanske kan man kl�mma dem p� lite kompensation fast det var l�nge sedan? �tminstone till lagningspastan och bl�stringen.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck