kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-02-22 - Inom ramarna

Jag b�rjade l�sa Ormtr�dg�rden ig�r vid 23, och i dag kl 17 var jag f�rdig. N�nstans under senare delen av dagen har jag dessutom h�llt i mig en hel liter juice. Jag k�nner mig d�st. Ja, �tminstone var det inte popcorn eller choklad jag r�kade f� tag i.

Ormtr�dg�rden �r som de andra Riley-b�ckerna, jag blev n�jd. Samma grundkoncept, bara andra omst�ndigheter och namn, och man kan lita p� att hur sn�rigt det �n �r i mitten s� l�ser det sig p� slutet. �r det inte d�rf�r vi �terv�nder till v�ra favoritf�rfattare? Vi vill veta vad som v�ntar, vi vill ha samma gamla favorithistoria med nya, fr�scha detaljer.

P� en TV-kurs f�r en massa �r sedan gick v�r l�rare igenom den klassiska filmstrukturen: han visade h�ndelserna och sp�nningsutvecklingen inritade som en feberkurva p� ett blad. N�r vi j�mf�rde flera filmer s� st�mde kurvorna �verens. Det finns en tidsaxel som alla drivna regiss�rer har k�nsla f�r. N�nstans d�r ins�g jag att konsten �r att g�ra det mesta av f�ruts�ttningarna inom det vedertagna formatet, med bara en gnutta spinn. Bryter man helt mot det etablerade �r det ingen som fattar vad man h�ller p� med och d� tycker de inte heller att det �r bra.

N�r jag nu �r inne p� �mnet. Folk som inte jobbar med kreativa saker tror att ju friare h�nder och st�rre resurser man f�r, desto b�ttre blir resultatet. Min erfarenhet �r att det �r tv�rtom. Begr�nsningar �r det som g�der kreativiteten och utvecklingen.

Det blev v�ldigt tydligt p� en f�rskola d�r man hade problem med att ungarna "br�nde papper". Ett streck p� varje papper, krafs-krafs, och vips hade de fyllt ett block utan att ha t�nkt en enda kreativ tanke. S� personalen inf�rde "ett papper i veckan"-begr�nsningen. Barnen ritade en halvtimme varje dag, och redan p� onsdagen hade de b�rjat byta papper med varandra, funderat ut nya tekniker och kommit p� helt andra anv�ndningsomr�den f�r det d�r enda papperet. P� fredagen hade de fantastiska konstverk, ist�llet f�r en trave papper med meningsl�sa streck p�. P� k�pet hade de l�st nya sp�nnande problem och l�rt sig massor.

Begr�nsningar f�r oss fram�t.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck