kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2004-01-28 - Renoveringssugen

Nu har �ratals funderingar om hur jag vill ha det h�r hemma kokat f�rdigt. I dag kr�p jag omkring och m�tte (igen, f�r femtielfte g�ngen eftersom mina ritningar kommer bort), ritade nya skisser och summerade med minir�knaren. Notan f�r hallen, vardagsrummet och sovrummet slutar p� 14.000 kronor.

Eller s� kan jag g�ra en budgetvariant med de grejer jag redan har. D� �r det fr�ga om bara tv�-tretusen i kostnad och kanske dubbelt s� mycket jobb. Jag gillar i och f�r sig att g�ra egna l�sningar med sm� medel, men p� senare �r har jag ocks� f�tt lite mer smak f�r det som �r fabriksnytt och enhetligt. Lite.

Jag undrar n�r det h�nde? Kring 25-�rs�ldern kanske; ungef�r samtidigt som den fenomenala �mnesoms�ttningen tog slut, rumpan ramlade ner och jag blev bekv�m och skaffade mig dyrare vanor.

P� �nskelistan st�r nu i alla fall tv� nya snurrf�t�ljer, fyra hyllor och tv� tv-b�nkar, en s�nggavel, ett stort vitt linnesk�p och n�gra nya lampor. Jag vet precis vilka grejer det ska vara; jag har tittat p� dem l�nge och b�de priset och modellerna k�nns bra. Dessutom beh�ver sovrummet fr�schas upp med takm�lning, omtapetsering och nya mattor. Kanske ska jag m�la golvet ocks�. Den brunmurriga helt�ckningsmattan i vardagsrummet ska UT (fortfarande, igen!, ska det bli av �ntligen?) och parketten d�runder renoveras, fast jag vet �rligt talat inte riktigt hur den ser ut.

F�rut hade jag vilda planer p� att m�la om eller byta ut alla innerd�rrar och d�rrhandtag, bygga valv och riva ut golvbel�ggningar och jag vet inte allt. N�n g�ng i h�stas kom det pl�tsligt �ver mig att det ju �r precis det jag inte vill att folk ska g�ra med sekelskifteshus. Borde jag d� inte respektera ett 60-talshus lika mycket? I synnerhet som den h�r l�genheten faktiskt �r ovanligt komplett: h�r finns glasrutorna mellan rummen, gabond�rrarna med kromade d�rrskyltar och vita bakelithandtag, linoleummattorna och den platsbyggda k�ksinredningen med f�rkromade m�ssingshandtag kvar. Visst �r de repiga, fl�ckiga och n�tta men de beh�ver bara lite omsorg. Om jag inte tar fel finns ocks� de ursprungliga tapeterna kvar under de nuvarande � h�rligt f�r n�gon att hitta om kanske femtio �r eller mer. L�t vara - och hips vips blir renoveringen b�de enklare och billigare.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck