kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-12-14 - Tur och otur

Jag har l�st en intressant bok, "Tur eller otur" av Richard Wiseman. Den bekr�ftar vad jag t�nkt sj�lv, att det sitter i huvudet. B�de bra och d�liga saker h�nder alla, men det �r upp till en sj�lv hur man ser dem och vad man g�r av dem; det �r det ena. Det andra �r att tursamma personer har ett beteende som �kar chanserna f�r att bra saker ska h�nda dem.

Wiseman �r psykolog och har gjort intervjuer och experiment med massor av m�nniskor som uppfattar sig sj�lva som mycket tursamma eller mycket otursf�rf�ljda. Han ger m�ngder av exempel p� denna tur respektive otur, och i b�rjan av boken t�nkte jag att "ja, men det d�r kan man i alla fall inte f�rklara psykologiskt, det m�ste ju vara ren tur/otur" - men allt eftersom han redogjorde f�r sina unders�kningar s� blev jag mer och mer �vertygad om att han har r�tt. Vi skapar sj�lva v�ra f�ruts�ttningar.

Ett av de extrema exemplen �r n�r han bad tursamma och otursf�rf�ljda att p� en skala fr�n -3 till +3 skatta hur tursam en viss h�ndelse var. Personen �r p� en bank som just blir r�nad, och blir skjuten i armen. De otursf�rf�ljda satte -3 med till�gget att "det just var typiskt deras otur". De tursamma satte +3 med motiveringen att det var tur att det bara var armen och inte en d�dlig skada, som det ju precis lika g�rna kunnat vara. S� de otursf�rf�ljda g�r fr�n sjukan med ytterligare ett bevis p� hur otursamma/missanpassade/felsynkade de �r. De tursamma g�r glada i h�gen iv�g med en ny chans i livet.

Man kan ju t�nka sig vad den upplevelsen g�r f�r ens allm�nna hum�r.

T�nk sedan att detta h�nder igen, och igen, och igen. Till slut �r det inte konstigt att Stina f�ruts�tter att hon ska krocka varje g�ng hon s�tter sig i bilen, och sedan g�r det (f�r att hon �r alldeles stirrig och g�r o�verlagda man�vrar). Vi kan medvetet eller omedvetet sj�lva skapa v�r upp�tg�ende eller ner�tg�ende spiral.

Att se det ljusa i el�ndet �r en av de tursammas omedvetna strategier, och jag blev full i skratt n�r jag ins�g att jag ofta g�r just s�. Jag uppfattar mig som en person med hyfsad tur och synnerligen v�lkalibrerade skydds�nglar. Det finns flera exempel h�r i dagboken, till exempel det skenande sl�pvagnshjulet och n�r bilen ramlade av domkraften.

T�nk om jag ist�llet tagit de d�r h�ndelserna som omen f�r att ytterligare olyckor v�ntade runt h�rnet? Hur skulle jag m� d�? Skulle jag kunna sova p� n�tterna? Skulle jag kunna vara sk�rpt och avslappnad efter det?

Wisemans forskning visade ocks� att de tursamma �r s� vana att ha tur, att n�r n�got inte g�r som de vill s� g�r de helt enkelt bara p� ett annat s�tt tills de lyckas. De r�knar med att ha vinstchans och deltar d�rf�r i t�vlingar och lotterier. De otursf�rf�ljda menar ist�llet att det inte �r n�gon id�, och l�gger av innan de ens f�rs�kt. S� uppfyller de sin egen profetia, f�r inte lyckas de och inte vinner de.

De flesta av de tursamma �r ut�triktade personer som g�rna pratar med fr�mlingar p� kalas eller i flygplatsk�n, och h�ller kontakt med ett stort antal bekanta, vilket kraftigt �kar chanserna att de ska bli erbjudna eller f� nys om sp�nnande chanser. De l�gger m�rke till saker: de ser hundralappen som andra g�tt f�rbi, men framf�r allt f�ljer de sin inre r�st och tar chanserna som erbjuds dem - eller backar ur n�r det verkar motiverat. De otursf�rf�ljda f�ljer s�llan sin inre r�st och �r vanligen mer uppgivna (det kvittar, jag f�r det �nd� aldrig b�ttre �n s� h�r) och �ngsliga (man vet vad man har men inte vad man f�r).

Richard Wiseman har identifierat fyra principer som p�verkar turen, och alla �r f�rh�llningss�tt som vem som helst kan anamma. I slutet av boken beskriver f�rfattaren hur han ordnat en turskola. P� bara en m�nad gav det enast�ende resultat f�r flera av de otursf�rf�ljda, men ocks� f�r de som ans�g sig tursamma.

Det jag gillar med boken �r att den �r s� f�rklarande och praktiskt inriktad. Jag har l�st en del "utveckla dig sj�lv"-b�cker om hur man kan �ka sin framg�ng, och metoderna fungerar, men f�rklaringarna till varf�r de fungerar har varit synnerligen ovetenskapliga.

N�r jag nu l�ser om Wisemans principer s� tycker jag egentligen att ingen av dem �r direkt ny, jag har ju h�rt massor om vikten av m�lbilder, sj�lvuppfyllande profetior och att v�ga ta chansen. Jag antar att det som g�r mig entusiastisk �r hela paketet: kopplingen mellan tur/otur och ens personlighet, exemplena, slutsatserna, testerna. Dessutom slinker �gonen �ver boksidorna p� det enklaste vis.

Beh�ver du lite mer tur i livet s� �r den h�r boken du ska l�sa.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck