kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-12-11 - Tomteg�rden del 2

Tomteg�rden �r i stort sett klar, s� n�r som p� att inv�narna saknas. De ligger nedpackade i n�n l�da antingen hos mamma eller i mitt f�rr�d. Eller s� kanske vi har h�lften var. Jag minns inte s� noga. Men en katt m�ste jag nog g�ra, en s�n tror jag inte vi har och det ser ut som att det beh�vs en p� farstukvisten, eller hur?

Huvudsakligen �r tomteg�rden byggd av returkartong. Husen best�r av fyra l�dor f�r whiskas/kitekat enportionsp�sar. Taken och en bit av bottenplattan �r adlibris-kartong, resten av bottenplattan �r fr�n ikea-lampan jag k�pte i l�rdags. Panelen p� ytterv�ggarna �r gjord av toa- och hush�llsrullar som jag strimlat med rullkniv. Knutbr�der, f�nsterfoder, snickargl�dje och vindskivor �r d�remot av ny kartong. Jag kom p� senare att det s�kert funnits en frysmatskartong med vit insida som g�tt att anv�nda.

Det gick �t n�stan en hel flaska skollim och gener�st med maskeringstejp.

Tr�den p� kortsidorna �r d�da kvistar fr�n min fikus natascha. Jag virade ihop dem bukettvis med tunn st�ltr�d och n�r jag inte hittade n�gon h�ftmassa som rotklump st�llde jag mig, vuxna m�nniskan, och gjorde trolldeg i ett deciliterm�tt klockan kvart �ver tolv p� natten. Det funkade utm�rkt, men jag �r inte s�ker p� om jag gillar vad det s�ger om mitt pysslande.

Sn�n �r kuddstopp och sn� p� burk. Om jag vetat b�ttre skulle jag ha sprejat tr�den med sn� innan jag monterade dem. Skatan p� skorstenen har K gjort av piprensare. Kransen p� ytterd�rren �r ocks� en bit av en piprensare. Sn�skoveln och k�rven har skaft av en blompinne.

Om jag skulle g�ra en g�rd till, s� skulle jag nog inte anv�nda orange silkespapper som f�nsterrutor utan ljusgult eller ljusgr�tt, men nu tog jag vad som fanns hemma. Jag skulle nog ocks� hellre klistra p� spr�js i efterhand �n sk�ra ut alla f�nsterrutorna en och en, f�r det slet ut m�nga knivblad.

Mest n�jd �r jag med belysningen och att alltihop g�r att ta is�r och platta ut.

- Jaha, sa B. Den �r ju fin - men var ska du ha den?

- Nja, sa jag, jag hade bara lust att bygga den och d� gjorde jag det.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck