kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-10-29 - D�ckbyte

I dag kom det jag v�ntat p�: plusgrader, sol och torr asfalt. L�ge att byta d�ck.

F�rst tog jag varvet runt bilen och sprejade gener�st med CRC 5-56 (WD-40 eller n�n annan multisprej g�r ocks� bra, vilken man nu f�r tag i) p� hjulmuttrarna s� att de fick mojsa till sig lite medan jag h�mtade d�cken. Jag menar, varf�r anv�nda v�ld n�r det finns list?

(Allvarligt talat tjejer, ni borde ha en s�n d�r flaska multispray i bilen, handv�skan och st�dsk�pet. De fixar allt som g�r tr�gt, sitter fast eller gnisslar - och om ni blir �verfallna s� �r den lika bra som pepparsprej. Helt lagligt. :-)

Well, sen lossade jag hjulmuttrarna l�tt som en pl�tt med dragskaftet som jag f�tt av papsen. Det �r ett l�ngt teleskophandtag som ger enorm makt �ver tjuriga muttrar, men hopskjutet tar det n�stan ingen plats alls intill reservhjulet. (Aprop� n�mnda �verfall s� kan ni efter att ni sprejat karln i �gonen med f�rdel buckla p� honom lite med dragskaftet... :-)

B vill f�rst�s som de flesta karlar helst ha garage, fem-tons garagedomkraft och tryckluftsdriven muttersnurra om han ska byta d�ck, men sj�lv �r jag helt tillfreds med att en v�l vald, solig dag anv�nda grejerna som f�ljer med bilen. Mer br�ttom har jag inte, och s� vet jag ju d� att de fungerar �ven n�r jag st�r vid v�gkanten med punka en m�rk, regnig kv�ll.

Nysmorda muttrar snurrar n�stan upp sig sj�lva och om man hissar bilen bara till en centimeters frig�ng s� r�cker det med ett litet pet f�r att hjulet sn�llt ska kliva ner och st�lla sig bredvid bilen. Det trixiga med att byta d�ck �r egentligen bara att f� dit det nya eftersom det �r sv�rt att precisionsinpassa n�got som v�ger flera kilo. Knepet �r som sagt att inte hissa bilen f�r h�gt. Med en centimeters frig�ng �r det l�tt att rulla fram hjulet, se till att h�len kommer i r�tt l�ge och s� peta in skospetsen under. Voila, hjulet kommer p� plats d�enkelt.

Tyv�rr har n�t pucko f�re mig inte fattat hur man anv�nder domkraftsf�stena i karossen, s� det �r bucklor h�r och d�r i tr�sklar och f�sth�l. N�r jag h�ll p� med sista framhjulet och hade tagit bort tre muttrar brast pl�tsligt f�stet och bilen dunsade ner i asfalten.

Tur som en tok.

Om jag hade tagit bort den sista muttern s� kunde f�lgen hamnat snett och kn�ckt g�ngorna.

Om jag hade hunnit ta bort hjulet s� hade bromsskivan kunnat skadas.

Om jag hade b�rjat lyfta p� det nya hjulet s� skulle mina t�r ha blivit platta...

S� l�ngt t�nkte jag f�rst�s inte d�. Nej, jag rynkade bara f�rv�nat och sedan lite bekymrat p� pannan och h�mtade min r�da lilla garagedomkraft s� att jag kunde g�ra f�rdigt. Mina skydds�nglar jobbar best�mt j�mt.

M�ste be papsen fixa det d�r f�stet, annars �r det ju liten mening att dra runt p� domkraft och reservhjul.

Sen �r det en sak till som ni inte f�r gl�mma: n�r ni sl�ppt ner bilen m�ste ni efterdra muttrarna med dragskaftet, men bara till 90 procent av vad ni orkar. D� vet ni att ni f�r loss dem n�sta g�ng, �ven om n�n tjyvat er multisprej.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck