kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-10-12 - Tomrumsutfyllnad

I kv�ll �r Terry Evans med i Kanal 5:s "F�rnimmelse av mord". Det var Terry som kn�ckte det gula sk�pets hemlighet.

Jag tror att jag ska se kv�llens avsnitt, mest f�r att se hur Terry g�r sig i teve. Jag tyckte inte att han riktigt "kom till sin r�tt" i trailern man fick se i f�rhandsavsnittet, men s� �r det v�l kanske alltid n�r man tr�ffat n�n IRL.

Annars �r jag kluven till programmet. Jag s�g de f�rsta avsnitten och blev fascinerad av medierna, men det �r ju hoppl�st att f�lja tio-tjugo �r gamla sp�r och jag f�rst�r poliserna som inte vet hur de ska bete sig. Lyssnar de s� blir de f�rl�jligade av omv�rlden, lyssnar de inte s� blir folk ledsna och besvikna. Men �rligt talat, vad kan de utr�tta efter s� h�r l�ng tid? Samtidigt f�rst�r jag att kanalen inte kan ge sig p� nya fall eftersom redan �mnet i sig �r kontroversiellt och det skulle bli ramaskri om amat�rernas afton, hotet mot r�tts�kerheten och vidskepelsens segert�g om medierna fick en sportslig chans att faktiskt bidra med n�got. Om ett medium tv� dagar efter mordet sa att "kniven ligger i glasigloon" eller "det finns sp�r i en polisbil" s� kan man ju i alla fall kolla upp det. Om man v�gar.

Pontus G�rdingers krampaktiga tal om att programmet "gett resultat!" �r ju bara att skratta �t om man med det syftar p� att n�got av de presenterade brotten skulle komma n�rmare sin l�sning. D�remot kanske programmet p� sikt bidrar till att �ka toleransen f�r s�dant som inte f�rklaras med vetenskaplig teori (�n s� l�nge, kanske?).

Men i dag, anno 2003, kommer mediernas anstr�ngningar bara att ge ytterligare lite underh�llning f�r lystna tittare.

Jag kan inte bed�ma vad det inneb�r f�r de drabbade familjerna och v�nnerna. Klart att de lever p� hoppet, och kanske finner de tr�st i vad medierna ber�ttar, kanske blir det ett teoribygge att klamra sig fast vid, en k�nsla av att man �tminstone n�stan f�tt veta vad som h�nt. Vi har ju s� sv�rt att acceptera tomma h�l. Det m�ste fyllas med n�got, om inte annat s� teori. Vad �r religionerna annat �n tomrumsutfyllnad?

P� det viset liknar vi den natur vi �r del av. Har du n�nsin sett ett tomrum i naturen som f�r forts�tta vara tomt?

~~~

[22:41] Ok, nu har jag sett kv�llens avsnitt. H�r fick de bilm�rke, �rsmodell, f�rg, registreringsnummer och k�nnetecken. �tminstone m�ste polisen kunna s�ga att den inte finns? I Terrys g�stbok har n�gon skrivit som s�ger sig vara den m�rdade pojkens mamma. Nu har hon �ntligen f�tt frid. Det �r skickat i tisdags.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck