kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-09-20 - Generationsklyftan

Arbetsutskottet hade planeringsm�te h�romkv�llen. Det var jag och tv� m�n i 70-�rs�ldern, och vi pratade om "synen" som ska f�retas i varje l�genhet n�r elektrikerna �r f�rdiga. Ombyggnaden �r snart klar i halva omr�det s� herrarna har redan varit p� ganska m�nga.

- Det �r otroligt hur en 15-16-�rs j�nta bor egentligen. Det var kl�der fulla golvet i badrummet och s�ngen var s�kert inte b�ddad p� fjorton dar, sa vicev�rden med �gon stora som tefat.

- Ja men 20-�ringarna d�! Pizzakartonger p� diskb�nken!!! Och grejer och tidningar staplade p� bordet, sa ordf�randen.

Jag tittade undrande p� dem.

- Ni ska bara vara glada att det inte h�ngde bh:ar och trosor p� tork i gardinst�ngen eller stod fullt av tomma, surnande �lbackar i hallen, upplyste jag dem.

De tittade lika undrande p� mig som jag nyss p� dem. Sen log de lite generat och det slog mig att ingen av dem har barn. I deras propra, v�lst�dade hem har varje prydnadssak en liten spetsduk under sig s� att inte m�blerna ska f� repor eller fl�ckar och jag s�tter en krona p� att herr ordf�rande �r m�stare p� att bona golv, st�rka skjortkragar och putsa silver. Vicev�rden piskar och v�drar sina mattor varannan fredag �ret runt.

Nu i helgen har jag �ntligen tid att st�da efter elektrikerna. De har st�llt till rej�l oreda i k�kssk�pen och jag fick sk�lja rent allt porslin och glas. N�r jag �nd� var i g�ng med att torka sk�p passade jag p� att rensa i bra-att-ha-sk�pet. V�ck med batterier som b�rjat oxidera, plastl�dor och serveringsfat som inte anv�nds, �rvda gamla askfat och illaluktande termosar. Upprymd av st�denergi fortsatte jag sedan med att sortera gamla tidningar, rensa kl�der ur kl�dkammaren (l�tt gjort eftersom jag numera g�r det minst en g�ng i halv�ret), h�nga upp helfigursspegeln som st�tt p� golvet i flera m�nader, b�dda rent i s�ngen samt s�pbehandla tv� gr�na v�xter som f�tt spinn.

I dag ska jag ge mig p� skafferiet, kanske klippa ner och plantera om de j�ttestora schefflerorna i vardagsrummet och eventuellt m�la mina pyssell�dor vita. Det �r h�rligt att r�ja och och g�ra fint n�r man har tid och energi.

Jag kan inte garantera att jag hinner dammsuga, skura golv eller piska mattor men jag har i alla fall ambitionen att inte ha n�gra kl�der p� golvet n�r arbetsutskottet kommer p� syn. Det lilla kan jag �tminstone g�ra f�r deras sinnesfrid.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck