kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-08-19 - Planl�sningar

Jag l�ser ikea-katalogen, hummar runt i l�genheten med m�ttpinnen i h�gsta hugg och knappar p� minir�knaren. "Tv� s�na och tre s�na och en s�n - eller tre s�na och en s�n h�r ist�llet? Nej, det blir tio centimeter f�r l�ngt, hm, finns det n�n som �r 50x60 ist�llet... Nej, nu vet jag!"

Jod�, jag vet att jag pratat om att g�ra om hemma i flera �r och inte kommit till skott. Det �r inte s�kert att det blir av nu heller (troligare inte), men jag har i alla fall kul medan jag skissar, och eftersom jag hunnit �ndra skisserna �tskilliga g�nger under �rens lopp s� �r det v�l lika bra att jag inte genomf�rt dem. Spar jobb liksom.

Hallen �r fortfarande ett problem. Den �r 5,20 meter l�ng, 1,30 meter bred och har fem d�rrar: ytterd�rren i ena �nden och toad�rren i den andra. Det �r f�rresten sex d�rrar om man r�knar innerd�rren ocks�. I utrymmet mellan ytter/innerd�rren och sovrumsd�rren ryms det tv� personer, och sen m�ste man kr�ngla sig f�rbi en byr� f�r att n� fram till trev�gskrysset mellan k�k, vardagsrum och toa. En g�ng n�r Bs kompisar h�lsade p� blev det riktig trafikstockning. D� h�rdes en best�md st�mma utifr�n trapphuset: "G� l�ngre bak i bussen! G� l�ngre bak i bussen, tack". Ja, ni f�rst�r.

K har en lika stor l�genhet men i hennes hall kommer man in p� mitten, och s� �r den 30 centimeter bredare. D�r �r det inte alls samma korridork�nsla och hon f�r plats med b�de akvarium och en f�t�lj ut�ver de vanliga hallgrejerna. T�nk att tre decimeter kan g�ra s�dan skillnad i rumsupplevelse.

V�r hall gr�nsar mot kortsidan av grannens sovrum. P� andra sidan betongv�ggen �r det garderober. Jag funderar p� att bila ner den d�r v�ggen n�n m�rk natt, �tminstone n�gon meter n�rmast ytterd�rren. Hon �r n�stan d�v s� hon m�rker det nog inte - och sen kan vi ha v�ra ytterkl�der i hennes garderob. Fiffigt va? :-)

�h, eller. Tillbaka till skissblocket.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck