kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-08-14 - Bibliotek d� och nu

Den h�r veckan har jag varit p� biblioteket tv� g�nger, och det �r m�rkv�rdigt, f�r det var l�nge sedan jag var d�r. F�rr var jag stammis.

Varje g�ng jag kommer dit undrar jag varf�r jag inte �r d�r oftare. Det �r ju s� mysigt d�r: sk�na f�t�ljer, gr�na v�xter, det behagliga bakgrundsplasket av en liten font�n och massor av tidskrifter att frossa i, b�de favoriter och s�na som jag aldrig h�rt talas om, Quiltmagasinet p� norska s�g jag till exempel i g�r, och det �r alldeles gratis.

Jag minns hur jag nj�t av att sitta h�r p� kv�llarna n�r jag v�ntade p� landsortsbussen hem, med v�skan blytung av nyl�nade b�cker. Skolbiblioteket hade jag l�st ut f�r l�nge sedan, bokbussens utbud r�ckte ingenstans, l�nsbiblioteket i stan var i sanning himmelriket.

Fortfarande �r det imponerande. Hylla efter hylla med b�cker, och som inte det var nog s� finns det ju bokmagasin ocks�. Vem beh�ver k�pa en bok till i sitt liv?

Men som jag stod d�r i g�r och gottade mig �t hyllan med vackra handarbetsb�cker s� kom en bufflig kvinna i gr�lla kl�der och alldeles f�r stark parfym och tr�ngde sig emellan. Hon grymtade och pustade och drog med fingrarna l�ngs �verkanten p� alla bokryggar, drog ut n�n halvv�gs och andra helt, stoppade tillbaka dem p� fel st�llen och - ja, bara tog upp allt syre p� flera meters omkrets. S� jag sm�g iv�g till en annan hylla och v�ntade p� att hon skulle bli klar.

D�r stod ett �ldre par och �verlade med teaterviskningar, och han kunde inte st� still. Tramp, tramp med bl�ta gummisulor p� stengolvet. Gnissel gnissel gnissel. Teaterviskningarna blev till vassa v�sanden i mina �ron och jag sm�g iv�g igen.

Alla b�cker som jag pr�ntat p� min ta med hem-lista var utl�nade. �ter om tv� veckor, tre veckor, l�nek�.

Hemma ligger ol�sta b�cker i travar ovanp� �nnu fler ol�sta b�cker inproppade huller om buller i hyllorna, och alla �r i en f�rf�rlig oreda f�r jag har t�nkt rensa ut och g�ra om. Visst inser jag att n�gra (m�nga) av de ol�sta b�ckerna aldrig kommer att bli l�sta - jag k�pte dem p� rea n�n g�ng eller betalade l�jligt dyrt f�r att jag just d� var abnormt intresserad av det smala special�mnet men sen tappade jag intresset och nu st�r de d�r och tar upp plats bara - men inte kan jag g�ra av med dem? Jag borde ju l�sa dem f�rst.

�nd� st�ndigt detta sug efter fler b�cker, andra b�cker, nya vackra sp�nnande roliga instruktiva b�cker... och jag frossar hos Adlibris igen. Klick-klick-klick. 961 kronor.

Vad �r det egentligen med b�cker? Vad �r det egentligen med mig?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck