kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-08-04 - Jordgubbar och lappar

F�rra veckan plockade jag fem liter jordgubbar i mammas land. Det k�ndes som en eeevighet innan det var sk�ljt, packat och infryst. Tv� dagar senare plockade mamma och pappa tio liter, och h�romdagen plockade vi tre tillsammans (mest de f�r jag hade sovmorgon :-) tjugo liter jordgubbar. Mamma fick n�stan tennisarm av att skumma sylt halva dagen. Mer �n trettiofem liter jordgubbar p� en dryg vecka, och �n �r det l�ngtifr�n slut.

Det �r egentligen ett litet land, men mamma har f�tt fiffiga odlingstips av n�gon. Det inbegriper att rycka av alla revor (varning f�r f�rslitningsskador) och tunna ut bland bladen s� att karten ska f� mer ljus och kraft.

Jordgubbsplockare p� ackord ska jag d� inte bli, men det �r trevligt att veta att det finns massor av hemkokt jordgubbssylt i frysen.

I l�rdags skulle vi som helgn�je �ka p� n�gra loppisar i n�rheten f�r att eh ... kolla pris- och kvalitetsl�get. Industrispionera allts�. :-)

Vi �kte till den f�rsta. St�ngd. Vi �kte till den andra. St�ngd. Vi �kte till den tredje. Den var st�ngd den ocks�. Men d� kom jag p� att jag sett en annons om en lappt�ckesutst�llning alldeles i n�rheten. Vi �kte dit.

Fler utst�llningar borde vara p� det viset. Vi f�ljde en ringlande liten grusv�g mellan �krarna, och hamnade till sist vid ett gammalt torp alldeles intill skogen. D�r hade de planterat blommor i allehanda koppar och tr�g, och h�ngt ut rakspegeln p� ladug�rdsv�ggen, och gjort en porlande liten damm med hj�lp av tr�dg�rdsslangen, och mitt i alltihop ett udda hopplock av tr�dg�rdsm�bler draperade med typiska konstn�rsm�nniskor i olika �ldrar ... :-)

Och s� var d�r f�rst�s lappt�cken. Ljuvliga lappt�cken �verallt, p� ladug�rdsv�ggen, p� granslanor som nyss h�mtats fr�n skogen, i ladan, p� h�j�ll�n och p� traktorn.

Jag fastnade f�r ett mellanstort med stj�rnor i rosa toner och omgivande rutor i milt gr�nt, och ett j�ttestort med "lapprosor" p� vit botten, och ett litet med hj�rtan i alla m�jliga f�rger inramat av m�rkbl�tt. Jag gillar visst hj�rtan och stj�rnor, bra att l�gga p� minnet ifall jag n�n g�ng ska g�ra ett eget f�rs�k.

Sen fanns d�r fina kuddar med tulpaner p� ocks�, f�r 300 kronor styck. Aningen dyrt om man ser det som inredningsdetalj, alldeles f�r billigt om man ser det som f�dor�d. Hur l�ng tid tar det att g�ra en s�dan kudde? Ett par timmar i alla fall, antar jag.

I h�brerensningen v�xte mina tv� s�ckar med stuvar och mattras�mnen till tre och en halv. Nu b�rjar det bli l�ge att f�rg- och kvalitetssortera, och kanske l�na n�gra lappb�cker p� biblioteket.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck