kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-25 - Irreversibelt

Efter att ha �verdoserat fritidshus- och inredningstidningar i flera dagar besl�t jag mig i kv�ll, n�r det f�r omv�xlings skull inte regnade, f�r att g�ra n�got handgripligt.

En runda mellan uthusen p� g�rden p�minde mig om att alla mina planerade projekt �r synnerligen tidskr�vande, omfattande och besv�rliga. Enbart f�rberedelserna tar minst en halv dag. Eller s� �r grejerna jag beh�ver h�gst upp, l�ngst in, l�ngst ner, begravda under eller bakom ton av prylar.

Det slutade med att jag halade fram en trasig gammal spark som jag l�ste p� auktion f�r flera �r sedan. K�pet var egentligen ett misstag, jag trodde att jag bj�d p� sparken bredvid, och blev n�got snopen �ver att f� den h�r skeva, vingliga och handtagsl�sa grejen med mig hem. I h�stas fick jag �ntligen tag p� ett riktigt, svarvat handtag. Optimistiskt tog jag nu itu med att dra ut en massa rostig spik och p�spikade br�dlappar f�r att s� sm�ningom kunna limma ihop och m�la den. Snart uppt�ckte jag att n�n kl�pare bankat i spikar med 90 graders vinkel mot varandra, och det g�r det n�stan om�jligt att ta is�r delarna utan att f�rst�ra virket. Jag f�rs�kte men inser att jag antingen m�ste skaffa andra verktyg eller l�ra mig att svarva. Sucka.

Det borde vara f�rbjudet att idiotrenovera sina egna grejer. R�tt som det �r blir grejerna n�gon annans, n�gon som blir f�rtvivlad �ver de irreversibla �f�rb�ttringarna�.

Jag t�nkte p� det n�r en f�retagare i n�rheten gjorde kontor av ett sekelskifteshus, och lejde en m�lare att spackla �ver den vackra p�rlsponten i trapphuset f�r att kunna s�tta glasfiberv�v �ver. Jag trodde knappt mina �gon. Det hade v�l varit b�ttre att spika upp sp�nplattor eller masonit d�, s� hade kanske en senare �gare f�tt gl�djas �t sitt fynd.

Medan jag skrev det h�r skvalade Melodifestivalen i rummet intill. Jag orkade inte engagera mig och �r oklar �ver vilka l�nder som egentligen bidrog med vad, men vilken rysare omr�stningen blev. Nu gr�mer det mig lite att jag helt missade Belgiens bidrag.



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck