kajo@diaryland
G�stbok
Mejl

Arkiv
� St�ngt � Kajo bor inte h�r l�ngre
� Spr�ngkraft
� En ny bubbla
� Bekv�mt vs Bra
� Presentpack


2003-05-16 - Att bli tagen f�r given

F�r �ver tre �r sedan gick jag ur en klubb. Ingen ville ta �ver den ganska omfattande hemsidan som jag lagt upp, s� f�r att vara sn�ll sa jag: "ok, jag g�r om den till en enklare version, och sk�ter den tills ni f�tt tag i n�n annan. Skicka det som ska l�ggas in s� g�r jag det."

Nu har det allts� g�tt �ver tre �r och klubben har fortfarande inte utsett n�n webbansvarig, men h�rom veckan fick jag ett brev fr�n styrelsen om hur inaktuell och tr�kig sidan var.

"Tala om vad som �r inaktuellt s� ska jag �ndra det", svarade jag.

"Inte s� himla inaktuell men i j�mf�relse med n�gra av de andra klubbarnas sidor ser v�r torftig ut."

Tja. Fyra av de andra klubbarna har inte ens egna hemsidor, och sj�lva har de inte p� tre �r lyckats f� fram en webbansvarig? De nya �nskem�len fr�n styrelsen tar flera timmar att fixa, och de kostade inte ens p� sig ett "schysst att du g�r det h�r".

D� tappade jag sugen. Jag rev ut allt utom kontaktuppgifterna till styrelsen fr�n klubbens hemsida och skrev tillbaka att deras nya webbansvarige kan anm�la sig f�r att f� inloggningsuppgifterna.

� ena sidan irriterar det mig att jag �r s� l�ttst�tt.

� andra sidan beg�r jag inte mycket, det r�cker med ett "tack" eller n�got annat som kan tolkas positivt f�r att jag glatt ska l�gga ner en massa obetalda timmar.

Med sur smak i munnen f�rs�ker jag nu montera varningsklockor p� begreppet "f�r att vara sn�ll". N�r helst de orden far genom hj�rnan ska klockorna ringa f�r ytterligare en utv�rdering. Man ska inte g�ra ideella saker "f�r att vara sn�ll", man ska g�ra dem f�r att man v�ldigt g�rna vill. Om viljan emellertid bygger p� att man tror att man ska f� uppskattning, s� ska man l�ta bli, f�r uppskattningen uteblir med tiden. Alltid.

Nu sitter jag h�r och funderar �ver vem jag sj�lv har tagit f�r given p� sistone. Vem har jag gl�mt att s�ga att jag uppskattar det hon/han g�r?



� Kommentera


� F�rra | N�sta �







bara ett rosa streck